MARC AMAT

Federico Diato:“Volem fer de Catalunya un país de referència en tecnologia esportiva”

Cofundador de Macsha Cronos, ‘start-up’ dedicada al sector del cronometratge de proves esportives

Federico Diato:“Volem fer de Catalunya un país de referència en tecnologia esportiva” / PERE VIRGILI Zoom

Vostè treballava a Google però va decidir plegar per fundar la seva pròpia start-up. Un moviment força arriscat...

Força arriscat però necessari. Després d’estudiar màrqueting i empresarials a l’Argentina, on vaig néixer, la vida em va dur a treballar a la seu que el gegant tecnològic té a Irlanda. M’hi vaig estar dos anys però de seguida vaig veure que el meu somni era aconseguir dirigir la meva pròpia empresa. Així que, quan vaig conèixer un enginyer especialitzat en tecnologia esportiva, vam decidir llançar-nos a la piscina. Després de valorar la possibilitat de crear l’empresa a Dublín, Londres o París, vam decantar-nos per Barcelona, la ciutat europea que ens va semblar més start-up friendly, tot i que fins aleshores no hi havíem estat mai.

Han crescut ràpid.

Vam arribar a Barcelona el juny del 2013 i el mes d’agost ja havíem registrat l’empresa. Des de llavors no hem parat de créixer. El secret és el nostre model de negoci: invertir fort en innovació per revolucionar el mercat del cronometratge d’esdeveniments esportius. Desenvolupem des de xips per a curses populars fins a panells tàctils per a cronometrar les proves de natació, que venem directament als organitzadors. De moment ja comercialitzem la nostra tecnologia a 16 països: tenim un producte molt fàcil d’exportar. Volem fer de Catalunya un país de referència en tecnologia esportiva -un camp molt poc explotat fins ara- i competir al mateix nivell amb països com Suïssa o Alemanya.

Tanmateix, el món del cronometratge està monopolitzat per grans marques. A Catalunya, l’empresa holandesa Championchip és la reina de les curses populars, i la suïssa Omega ho és a les proves de natació. És difícil fer-s’hi un forat?

És complicat, però nosaltres ho estem aconseguint. El 2013 vam facturar 40.000 euros, l’any passat el vam tancar amb 270.000 i per a aquest 2016 esperem arribar al mig milió. Les grans empreses del sector són molt reticents a invertir en innovació. Nosaltres, en canvi, hem apostat per desenvolupar sistemes de cronometratge molt més barats i igual de fiables. Quan els organitzadors s’adonen d’aquests avantatges, ens trien a nosaltres. De fet, ja treballem amb diverses federacions europees d’atletisme i la nostra tecnologia farà possible el cronometratge de les proves dels Jocs Sud-americans de l’any 2018. L’objectiu és elevar la facturació entre 60 i un 70% cada any.

Pot ser que Macsha acabi absorbida per una d’aquestes grans empreses?

No tanquem la porta a res. Tot i així, cal dir que no vam crear el projecte amb la mentalitat de vendre’l. Ens agrada el que fem i ho vivim amb molta passió. Ara per ara només pensem a créixer, créixer i créixer.

Tenen pensat iniciar una ronda de finançament?

Sí. Aquest desembre esperem aconseguir prop d’un milió d’euros provinents d’inversors privats i de fons públics. Tenim un producte molt llaminer: sabem que funciona correctament al mercat i el fet que siguem una empresa internacionalitzada ens aporta atractiu. Si tot va com fins ara, no tindrem problemes per aconseguir els diners. Serà clau per enfortir-nos al mercat llatinoamericà, on fa unes setmanes hem obert una filial. Alhora, de cara al 2017 tenim previst fer el salt als Estats Units.