MARC AMAT

Enrique Frisancho i Ana María Vicens: “Ja treballem amb televisions estrangeres, com la BBC”

Cofundadors de Shoulderpod, ‘start-up’ d’accessoris per convertir mòbils en càmeres professionals

Enrique Frisancho i Ana María Vicens: “Ja treballem amb televisions estrangeres, com la BBC” Zoom

Han passat de dedicar-se al disseny de nous productes per a altres empreses a llançar al mercat la seva pròpia aposta. Què els va empènyer a fer-ho?

ENRIQUE: El 2007 vam obrir un estudi de disseny -Tambakunda- centrat a ajudar les empreses mitjanes a innovar i a desenvolupar noves idees. Vam estar dissenyant des de sistemes per transportar la llum del sol a l’interior dels edificis fins a vàters portàtils de pagament. Ara bé, amb l’arribada de la crisi, el nombre d’encàrrecs va començar a disminuir. Les vendes dels nostres clients van desplomar-se i van decidir aturar les inversions en innovació. La situació es va bloquejar.

ANA MARÍA: Per sort, vam saber aprofitar la crisi per reinventar-nos. Malgrat que encara mantenim l’estudi, el 2014 vam decidir fer el pas de fabricar un producte sota una marca pròpia. Després d’investigar diversos sectors, vam llançar-nos als accessoris per a smartphones. Amb els nostres productes, som capaços de transformar la càmera del mòbil en una eina professional per a periodistes o fotògrafs. Hem dissenyat des d’un simple mànec per estabilitzar la imatge fins a estructures per incorporar micròfons i focus al telèfon.

Van néixer just en el moment en què els grans fabricants de telèfons ja havien començat a barallar-se per veure qui fabricava la millor càmera.

E.: Exacte. De fet, quan vam entrar al mercat, tan sols hi havia dues empreses que es dedicaven a la fabricació d’artefactes similars als nostres. Eren projectes absolutament incipients i nosaltres vam ser dels primers a oferir un producte de qualitat i amb potencial de creixement. Precisament, tres mesos després de fundar l’empresa, ja ens va trucar Apple per distribuir el nostre primer producte a les seves botigues. Va ser una injecció de moral molt forta.

Tot i així, Shoulderpod ja no té cap acord amb l’empresa de Cupertino.

A.M.: Al cap d’un any i mig, van proposar-nos incorporar la resta de productes al catàleg, però amb unes condicions molt més exigents que no podem revelar per temes de confidencialitat. Vam decidir posar el peu al fre. Érem massa petits pel que ens proposaven.

Quant facturen?

A.M.: Vam tancar el nostre primer any facturant 350.000 euros i aquest 2016 esperem créixer un 50%. Com que tenim un projecte molt rendible, podem reinvertir els beneficis al negoci i fugir de les rondes de finançament.

Al mercat hi ha desenes de marques que fabriquen productes similars als seus. ¿En què es diferencien?

E.: Mentre que la majoria d’empreses d’accessoris s’orienten cap a un públic més general, nosaltres volem atraure els consumidors professionals. No venem pals de selfie sinó productes que converteixen el telèfon en una eina útil, per exemple, per als mitjans de comunicació. De fet, ja treballem amb televisions estrangeres com la britànica BBC o la cadena pública francesa, que aposten per dotar el periodista d’un seguit d’eines que el converteixin per si sol en una unitat mòbil.

Miren més enfora o al mercat local?

E.: Malgrat que el producte és dissenyat i fabricat 100% a Catalunya, exportem un 98% de la nostra producció a mercats estrangers, principalment als Estats Units i al centre d’Europa.