MARC AMAT

Carles Salat:“A Espanya es fomenta l’emprenedoria, però després tot són traves”

Fundador de Beach Box Gym, creadors de gimnasos transportables a la sorra de la platja

Carles Salat:“A Espanya es fomenta l’emprenedoria, però després tot són traves” Zoom

Va idear el projecte el 2010, quan només tenia 19 anys.

Exacte, tot va néixer quan estudiava administració i direcció d’empreses. Vaig pensar que muntar un gimnàs a la mateixa sorra de la platja podia ser un concepte innovador dins del món de l’oci esportiu. Però de cop em vaig adonar que el concepte tenia un gran inconvenient: a Espanya no es pot edificar res a primera línia de costa. Per esquivar el problema se’m va acudir transformar la idea i crear un gimnàs portàtil. Hem dissenyat un sistema fet amb contenidors de càrrega que, quan es despleguen i s’encaixen, creen una estructura preparada per a la pràctica de l’esport. Alhora la superfície es cobreix amb una carpa amb plaques solars incorporades que proveeixen d’electricitat tot el recinte. Finalment, l’agost del 2014 vaig decidir muntar l’empresa. De seguida s’hi van unir els meus socis, Alejandro Briatore i Marc Costa -que havien dirigit diverses discoteques a Barcelona i Eivissa-, i Sergi Giménez, advocat. Vam aconseguir 100.000 euros de l’Institut Català de Finances i els socis vam aportar-ne 85.000. L’estiu passat ja vam obrir el primer Beach Box Gym a Eivissa.

Per què Eivissa?

És un aparador mundial on va un tipus de turista que, generalment, és un gran aficionat al fitness. La temperatura a l’estiu és ideal i, a més, tenir un negoci a Eivissa ens dóna punts extres quan presentem el projecte a fora. És una illa amb molt de renom. Per ara, obrim cinc mesos i facturem prop de 15.000 euros mensuals.

És un negoci molt afectat per l’estacionalitat. ¿Internacionalitzar-se és clau?

Totalment. Ja tenim clients molt interessats en zones com Indonèsia, Dubai o el Carib. A més, ara per ara, no preveiem obrir cap gimnàs més a Espanya. Malgrat que a Espanya es fomenta molt l’emprenedoria, després tot són traves. Hem estat més d’un any anant de departament en departament, gastant-nos molts diners en enginyers i advocats, per aconseguir els permisos per ubicar-nos a la platja. Això en altres països no passa.

Van entrar al sector del fitness en un moment complicat: l’IVA va augmentar del 8% al 21% i, entre el 2008 i el 2014, un 15% dels gimnasos van haver de tancar per l’auge del low cost.

Sí, però nosaltres no som un gimnàs convencional. No competim amb la resta. Simplement oferim una experiència: anar al gimnàs en un ambient inigualable. Ara, a més, acabem de presentar una nova línia de negoci: el Beach Box Centre. És un macrocomplex esportiu transportable i autosuficient de fins a 2.000 metres quadrats que, a part del gimnàs, inclou un restaurant, botigues, un spa i un cinema a l’aire lliure. Així, com que els espais es complementen, n’augmentem la rendibilitat. No hi ha res igual al món.

Fins ara són vostès qui han gestionat el servei de les seves estructures. ¿Han pensat mai a franquiciar el projecte?

És un model massa complicat: calen molts recursos econòmics, tenir una estructura empresarial ben definida, experiència al sector... Encara no hem madurat prou. Per ara ens plantegem o bé joint ventures o bé la venda d’instal·lacions. Alhora, estem buscant nous segments de mercat. Estem en contacte amb grans cadenes hoteleres amb platja privada interessades en el producte: els atorga un gran valor afegit.