PAULA SOLANAS
Avi Meir

"Volem crear un ‘unicorn’ a Barcelona en dos o tres anys"

Conseller delegat de TravelPerk, plataforma per contractar viatges de negocis

Avi Meir:“Volem crear un ‘unicorn’  a Barcelona en dos o tres anys” / FRANCESC MELCION Zoom

Els fundadors de TravelPerk són antics treballadors de Booking, però han creat una empresa enfocada en els viatges de negocis enlloc de l’oci.

Vaig anar a parar a Booking perquè vaig crear una companyia de programes de gestió per a hotels que es deia Hotel Ninjas i ens van adquirir. Em vaig incorporar durant uns anys al seu departament de B2B i em van oferir anar a Amsterdam, però el que a mi m’agrada és Barcelona i l’emprenedoria. Amb els altres dos fundadors (Javier Suárez i Ron Levin) ens vam fixar en els viatges de negocis, un mercat de més d’un bilió de dòlars al món però amb un gran dèficit tecnològic. Les empreses contracten agències amb taxes molt altes i el tipus de solucions que els ofereixen es van desenvolupar fa 15 o 20 anys. La nostra plataforma cerca opcions com el vol o l’allotjament, filtra segons el perfil de l’empleat, calcula un pressupost i genera les factures automàticament. Les empreses s’estalvien de mitjana entre un 20% i un 30% en el cost dels viatges i ja treballem amb una dotzena de clients.

Assegura que el producte serà sempre gratuït. Quin és el seu model de negoci?

Els beneficis vénen de les comissions que s’emporten els portals que agreguem, com Booking o Expedia i que ens repartim a mitges. És un model sostenible, per què no? Podem donar incentius als clients enlloc de pujar els preus, no juguem amb els diners dels inversors. Si fas els números, operem amb els mateixos marges que altres canals, amb la diferència que gastem menys per transacció, ja que les empreses són clients més recurrents que els turistes d’oci. És difícil intentar esbrinar com evolucionarà la facturació i ara mateix no estem treballant amb mètriques de vendes, ens hi centrarem l’any que ve. Encara que no em convenci aquest concepte, volem crear un unicorn aquí a Barcelona, una plataforma que generi un bilió de dòlars. No sé si serà en dos o tres anys, però avancem en aquesta direcció.

Ja es parla d’alguns unicorns com empreses sobrevalorades.

Nosaltres no estem creant cap model de negoci, com fan d’altres. Al sector dels viatges les perspectives acostumen a ser més realistes i pròximes a models acceptats pel món financer. És una indústria que té els peus a terra, perquè fa temps que existeix. En mercats nous com la realitat virtual es pot especular més amb el seu valor per pur desconeixement. L’única manera en què ens convertirem en un unicorn és si generem el volum necessari de vendes.

Acaben de tancar una ronda de 7 milions de dòlars amb fons dels Estats Units, però necessitaran més capital per complir els objectius que es proposen.

Ara mateix el mercat és molt bo i, de fet, fons d’inversió importants se’ns acosten gairebé cada dia perquè els interessa el projecte, però de moment els hem de fer esperar. He dit que no a molta més inversió de la que he acceptat. A vegades aconseguir massa finançament et fa perdre el focus de les prioritats i prendre decisions estúpides com ara llogar oficines excessivament cares o ampliar l’equip molt de pressa. Pot ser contraproductiu. Denegar finançament potser ha sigut una mala decisió per part nostra, però jo considero que és un risc calculat. Fins i tot enmig d’una crisi, una bona companyia en un mercat sòlid és capaç d’aconseguir capital.