Un superesportiu elèctric amb tecnologia catalana

L'empresa Applus+Idiada presenta un prototip de cotxe elèctric d'altes prestacions per popularitzar la mobilitat elèctrica

Un superesportiu elèctric amb tecnologia catalana / APPLUS+IDIADA Zoom

Per promoure el vehicle elèctric la Comissió Europea va convocar a l'octubre un concurs públic en què reptava les empreses del sector a dissenyar un model esportiu d'altes prestacions que trenqués amb el model tradicional. El guanyador del concurs va ser l'empresa catalana Applus+Idiada, que aquesta setmana ha presentat el prototip Volar-e , un vehicle elèctric amb una potència de 1.000 CV, capaç d'arribar als 300 quilòmetres per hora i que es pot recarregar en només 15 minuts.

"La gent encara té la impressió que un vehicle elèctric ha de ser un cotxe de baixes prestacions, d'ús urbà", explica Carles Grasas, conseller delegat d'Idiada. El demostrador desenvolupat per l'empresa catalana, un superesportiu de tipus GT (Gran Turisme), és el resultat de sis mesos de feina a contrarellotge de l'equip d'enginyeria de l'empresa, ubicada a prop de Tarragona. El projecte ha tingut un cost de 4 milions d'euros, cofinançat entre la UE i Idiada, i el seu objectiu no és la producció en gran escala ni la comercialització del model, sinó donar un impuls a la mobilitat elèctrica.

Col·laboració

"El repte més difícil ha estat desenvolupar el model en tan poc temps", explica el directiu. Idiada, proveïdora de serveis d'enginyeria a fabricants de cotxes, factura 116 milions d'euros anuals, el 40% fora d'Europa, i creix un 25% anual. En el projecte també hi han col·laborat diverses companyies de tot el món, com el fabricant de bateries americà A123systems, que ha dissenyat una bateria amb capacitat per carregar-se en 15 minuts, els fabricants de carregadors portuguesos MagnumCAP, RIMAC automobilii, de Croàcia i l'alemanya KW, productors de suspensions. Idiada, per la seva banda, ha incorporat un sistema electrònic propi, l'i-Torq, per gestionar la coordinació entre les quatre rodes i els seus motors respectius.

Popularitzar

Grasas confia que la implantació del cotxe elèctric anirà guanyant terreny en els pròxims anys gràcies a l'aparició de nous models i a més llibertat en el disseny de les prestacions. Segons l'Anfac, l'associació nacional de fabricants, el 2012 es van vendre a Espanya 484 cotxes elèctrics, un 28,4% més que el 2011. Tot i així, les xifres segueixen sent mínimes. "No hi ha una raó tècnica específica que freni la implantació massiva del vehicle elèctric. El que passa és que els de combustió interna funcionen molt millor que abans i que es barregen els interessos geopolítics", conclou Grasas.