Un servei ‘online’ per millorar la gestió de les factures

Jordi Ortega i Ramiro Sánchez són informàtics i fa sis anys van crear una empresa de programació web. Un d’ells viu a Vic i l’altre a Madrid, però treballar a distància va deixar de ser un problema quan van aparèixer serveis de gestió de projectes i emmagatzematge de dades al núvol, com Dropbox i Basecamp. El 2010 van observar que alguns dels seus clients -sobretot pimes i autònoms- i fins i tot ells mateixos, encara no havien trobat un programa online que permetés millorar la gestió de les factures. “La majoria seguíem fent una factura en Excel i passant-la a PDF manualment”, explica Ortega. D’aquesta manera, els dos emprenedors van decidir crear un programa basat en la tecnologia al núvol que permetés agilitzar la facturació a petites empreses que no disposen de serveis integrats de dades, com per exemple SAP, i que fos accessible des de qualsevol lloc.

Factures des del mòbil

El resultat és FacturaDirecta, un programa online que permet a pimes i emprenedors oblidar-se de l’Excel i dels maldecaps de mantenir una numeració correlativa o fer extractes d’IVA. “Amb el nostre sistema tot queda automatitzat i centralitzat al núvol, i és accessible des de qualsevol dispositiu, des de l’ordinador fins a una tablet o mòbil”, explica Ortega, cofundador de FacturaDirecta, ubicada a l’espai de coworking VitVic, a Vic.

“L’usuari del servei, si vol, també hi pot donar accés al seu gestor”, afegeix Pol Rodríguez, responsable de màrqueting. El servei funciona online i és gratuït per gestionar factures de fins a 10 clients. Per a volums superiors, FacturaDirecta té una sèrie de tarifes planes, a partir de 9,99 euros. Entre les aplicacions que inclou el servei hi ha la gestió de bases de dades de clients i generar factures periòdiques de manera automàtica, i fer seguiment dels cobraments. També dóna la possibilitat de fer resums i informes trimestrals de cara a Hisenda.

Tot i no ser un software de comptabilitat, FacturaDirecta permet l’exportació de dades als programes comptables més usats per les gestories, com Contaplus o A3. A més, les e-commerce poden integrar l’eina al seu backoffice i utilitzar-la com el seu programa de facturació.

Des del seu inici, el gener de 2010, l’empresa ha aconseguit més de 25.000 usuaris registrats i en els dos últims anys ha crescut una mitjana de 2.500 usuaris nous al mes, coincidint amb l’expansió de la tecnologia al núvol. La primera versió de FacturaDirecta oferia serveis bàsics de facturació i pressupostos, però el desenvolupament posterior ha donat com a resultat una web amb moltes funcionalitats però fàcil d’utilitzar i accessible per tot tipus d’usuari. “Hem aconseguit que ara no tinguem pràcticament competència”, assegura Ortega. “Oferim una alternativa més òptima que un Excel i molt menys complicada que els programes de facturació tradicionals”, afegeix Ortega.

Apte per a emprenedors

“El nostre públic objectiu són emprenedors, autònoms i petites i mitjanes empreses. Una empresa gran necessita programes més complexos, com un SAP”, diu Rodríguez. En un inici van pensar que les gestories serien el seu principal prescriptor: “Així s’estalviarien feina d’ordenar paperassa, però moltes encara estan estancades al segle passat i ens veuen com una amenaça, que els traurem feina”, diu Ortega. L’estratègia d’expansió actual es basa a establir contractes amb distribuïdors especialitzats i en la inversió en màrqueting online. També han arribat a acords amb comunitats de start-ups a internet, com Eureka, i amb la fundació Inform per incloure el seu sistema de facturació als programes educatius de simulació d’empresa (Sefed).

Els socis han invertit un capital social de 30.000 euros i descarten l’entrada d’accionistes externs o capital risc. “Hem duplicat el creixement en dos anys i volem seguir creixent a partir de l’autofinançament”, diu l’emprenedor. Ara la prioritat és penetrar en el mercat llatinoamericà.