TRANSPORT
MARC AMAT

La segona vida de la ressuscitada Urbikes

L’empresa de Rubí fundada per Edu Sentís torna al negoci de les bicis públiques després de morir d’èxit ara fa dos anys

La segona vida  de la ressuscitada Urbikes / CRISTINA CALDERER Zoom

“Tot sembla impossible fins que es fa”. Sota aquesta màxima, Edu Sentís va crear l’any 2003 l’empresa EDSE Inventiva, dedicada al disseny i a la innovació de complements per a bicicletes. Gràcies a un bon ritme de vendes i aprofitant l’auge de la implantació de sistemes de bicicleta pública compartida -com ara el Bicing- a les ciutats catalanes, va decidir dur l’empresa un pas més enllà. Així va ser com l’any 2007 va néixer Urbikes, una bicicleta de llarga vida, poc manteniment, lleugera i amb unes rodes que no es punxen mai, pensada especialment per al servei públic.

Les bones sensacions no van trigar a arribar i, arran de comandes com la dels ajuntaments de Vic i Granollers per fer proves pilot de bicicleta pública en els seus municipis, l’empresa va anar creixent. De seguida van ampliar el seu equip humà fins als 13 treballadors i van haver de llogar unes noves instal·lacions per poder ubicar la maquinària, a més de seguir fent evolucionar el model. “La confiança en el projecte era cega, però crèiem que perquè un sistema de bicicleta pública funcionés havia de ser elèctrica”, explica Sentís. “Ens van titllar de bojos”, recorda l’emprenedor. Malgrat això, no va dubtar a transformar Urbikes en una bici elèctrica. “Sempre anem un pas davant dels altres”, diu.

L’aposta els va sortir bé. L’any 2013, el model Urbikes va ser seleccionat per implantar-se a la xarxa pública de bicicletes elèctriques de tot Dinamarca, tot un paradís ciclista, davant de 30 competidors d’arreu del món. Juntament amb GoBike, una empresa alemanya que els havia d’aportar el 40% de finançament, tenien davant seu el repte de fabricar 11.000 bicis elèctriques.

Contra tot pronòstic, però, el finançament no els va arribar mai. Per evitar ser penalitzats, EDSE Inventiva va haver de vendre el disseny de la Urbike per 200.000 euros a la companyia alemanya, que va ser finalment l’encarregada d’executar la fabricació de les bicicletes sota el nom de GoBikes. “Sense aquest gran projecte, ens vam trobar que teníem unes instal·lacions massa grans, uns proveïdors que esperaven unes comandes que no es van arribar a produir mai i que sobrava gent a l’equip”, explica Sentís. Els socis “van tancar l’aixeta, es van desmotivar i van acabar abandonant el projecte”. La plantilla va seguir treballant dos mesos sense cobrar i, “malgrat que vam continuar creient 100% en el projecte”, l’empresa va haver d’abaixar la persiana a principis d’estiu d’aquell mateix any. “Érem com una família i va ser molt dur prendre aquella decisió”, admet l’emprenedor, amb una vida sencera lligada al món de la bicicleta.

Sentís, però, no es va donar per vençut. A la mateixa setmana de tancar, va descobrir l’interior de les antigues Escoles Protestants, al centre de Rubí, i la creativitat que s’hi respirava li va fer tornar la il·lusió en el projecte. Sense pensar-s’ho dues vegades va refundar l’empresa -aquest cop sota el nom d’Urbikes City- amb la mateixa filosofia, però amb un altre enfocament: tan sols el d’innovar i comercialitzar solucions per a la bicicleta compartida, fugint de les etapes més costoses del procés de producció i traspassant-les a grans operadores del sector.

En tres mesos han facturat prop de 25.000 euros, molt lluny dels 270.000 que van facturar l’any 2012, però Sentís és optimista pel que fa al futur. De fet, diu que “ja s’han tancat acords amb grans companyies per vendre’ls els dissenys dels productes d’Urbikes City”. I no descarta presentar-se l’any vinent al concurs públic per gestionar el Bicing de Barcelona, que fins ara estava en mans de la multinacional Clear Channel.