MACRO
CHRISTIAN DE ANGELIS

El sector de l'automòbil viu en una muntanya russa

Les vendes pateixen grans alts i baixos pels plans d'ajudes i els augments d'impostos.  El nou pla PIVE, envejat pels altres sectors, podria impulsar les compres un altre cop

Els altres vehicles Rècords en segona mà Zoom

Del VIVE al 2000E i del 2000E al PIVE. El sector espanyol de l'automòbil avança en l'actual crisi econòmica amb la marxa marcada per diferents plans d'estímul dissenyats pels governs del PSOE i del PP. La primera d'aquestes tres iniciatives, finançada íntegrament pel govern central, va estar en vigor del novembre del 2008 al maig del 2009 i subvencionava la compra de tot tipus de vehicles, sense límits en termes d'emissions contaminants. Més tard, els ajuts econòmics per al sector van implicar també les comunitats autònomes i els mateixos fabricants, i van introduir condicions per incentivar a més a més la compra de cotxes més sostenibles mediambientalment.

L'atur, el descens de les rendes i les restriccions al crèdit han fet que el consum hagi caigut pràcticament de manera continuada des de l'inici de la crisi. Però les oscil·lacions han estat molt més grans en el sector de l'automòbil que en la resta de sectors. El conjunt de les vendes minoristes, comptabilitzades en l'índex de comerç al detall, no ha arribat en cap cas a registrar les fluctuacions que s'aprecien a la corba d'activitat del sector de l'automòbil.

El pla 2000E, que va funcionar del maig del 2009 al maig del 2010, va donar uns resultats històrics per al sector, matisats, però, per les xifres absolutes. Tot i que es van arribar a registrar pujades interanuals del 64%, el nombre total de turismes matriculats durant el període va ser d'1,1 milions, enfront dels 1,8 milions matriculats, per exemple, del maig del 2006 al maig del 2007.

IVA i PIVE

En els últims mesos, l'entrada en vigor del nou IVA ha sigut clau en l'evolució de les matriculacions. A l'agost molts consumidors van precipitar la compra avançant-se a la pujada de l'impost, i les vendes van registrar un augment interanual del 4,4%, el més gran des del juny del 2010. El mes següent es va passar a una caiguda del 35,5%, la més gran des del maig del 2009. Tot i que les dades encara són provisionals, el nou pla del govern espanyol, envejat per les empreses d'altres sectors, comença a capgirar aquesta davallada.

Aránzazu Mur, responsable de l'àrea econòmica de la patronal de fabricants Anfac, assegura que el pla PIVE és "aire fresc" per al sector. Des dels concessionaris també s'ha rebut la mesura amb entusiasme: el president de l'Associació Espanyola de Venedors de Vehicles de Motor creu que, a més de l'estímul econòmic, el pla PIVE té un efecte "psicològic" per al consumidor. "Amb 2.000 euros d'ajuda directa a la butxaca comença a acariciar la compra del cotxe", afirma.

Els altres vehicles 

Tot i que la majoria de vehicles que es fan a Espanya són turismes (més de tres quartes parts de la producció total), els totterrenys i els vehicles industrials també són importants, amb el 21% de les unitats produïdes en el primer semestre. Les 21.600 motocicletes fabricades a Espanya del gener al juny representen un 1,9% més de la producció global de vehicles. A banda, a Espanya es van fabricar fins al juny 1.600 camions i cap autobús. Fins al desembre es produïen entre 30 i 50 autobusos mensuals, però en el primer semestre del 2012 la xifra va baixar fins a zero. El 2011, Iveco-Irisbus va tancar definitivament la seva planta d'autobusos a la Zona Franca de Barcelona, però aquest any ha anunciat inversions milionàries a Espanya fins al 2016.

Rècords en segona mà

Mentre que les ajudes públiques volen incentivar la producció de cotxes nous, el mercat de la segona mà registra resultats rècord amb la crisi. El mercat de vehicles d'ocasió va arribar l'any passat als 1,7 milions d'operacions, mentre que l'any anterior van ser 1,6 milions. Segons Ganvam, el volum de vendes de cotxes de segona mà arribarà aquest any als 1,75 milions.

Poc èxit  del pla  3 milions 

El sector espanyol de l'automòbil ha escenificat recentment la seva convicció sobre el seu potencial industrial. La patronal Anfac ha apadrinat l'anomenat pla 3 milions, que vol assolir la fabricació de tres milions de vehicles (un més que actualment). Aconseguir aquest objectiu passaria necessàriament perquè les multinacionals apostessin per la producció a Espanya i per un augment de les exportacions de cotxes. Però en els nou primers mesos de l'any les estadístiques no acompanyen. Les exportacions d'automòbils van arribar als 1,49 milions d'unitats, una xifra que representa una caiguda del 16% en comparació amb el mateix període de l'exercici precedent. Durant tot el 2011 les exportacions d'automòbils van arribar als 2,46 milions d'unitats, mentre que el 2010 van ser 2,56 milions, el 2009 2,18 milions i el 2008 2,94 milions.

Les grans potències d'Europa són els principals clients dels cotxes made in Spain . França ocupa el primer lloc, amb 478.000 unitats, seguida d'Alemanya (290.00 automòbils) i el Regne Unit (128.000 automòbils exportats al gener).