ALIMENTACIÓ

El secret és a la llauna

Cafè Saula creix amb el cafè ‘premium’ en el sector de la restauració i aprofita la marca Barcelona per competir amb el cafè italià al mercat europeu

Natural, mescla, 100% arabica … Per a molts consumidors les etiquetes dels envasos de cafè al supermercat són un misteri. Aquest desconeixement sobre les varietats i qualitats de cafè es produeix principalment perquè aquest aromàtic producte a Espanya “va ser un monopoli de l’Estat, com el tabac i el sucre, fins a principis dels 80”, com explica Lluís Saula, el director de Cafè Saula, l’empresa fundada pel seu pare a Barcelona l’any 1950. Avui aquesta companyia familiar ha deixat enrere els temps en què només era possible torrar i vendre a un preu fixat tres varietats estàndard de cafè -“ popular, corriente y superior ”- i ha apostat per especialitzar-se en el cafè d’alta gamma per al sector de l’hostaleria i la restauració. “Amb la liberalització del mercat, les multinacionals [amb marques com Bonka, Marcilla i Saimaza] es van acabar quedant amb el 60% del mercat. Pràcticament ens van fer fora del sector minorista i als pocs fabricants que quedàvem no ens va quedar altre remei que enfocar-nos a l’hostaleria”, recorda Saula.

Ell mateix, des que es va incorporar el 1989, es va ocupar de comprar maquinària nova i desenvolupar una línia de qualitat superior, que es reconeix per l’envàs de llauna. “Vam ser pioners al mercat espanyol a introduir l’envàs de llauna, que conserva més bé l’aroma”, explica Saula. Ara acaben de presentar el Premium Dark India, un cafè 100% arabica, procedent de l’Índia. Amb una facturació pròxima als 9 milions, Cafè Saula concentra el 50% de les vendes en la línia Premium -bourbon, descafeïnat, ecològic- al canal de la restauració. Des de fa pocs mesos té un acord de distribució de cinc anys amb Moritz, que li permetrà arribar als establiments on estigui present la cervesera catalana.

Cafè Saula també s’ha colat als establiments gurmet. Ha dissenyat una llauna més petita, de 0,25 kg, que pot trobar-se en córners a El Corte Inglés i Carrefour, competint amb noms d’alta gamma alta, com Illy. “Som conscients que no tenim la mateixa imatge de marca que té Itàlia. Per això hem apostat per l’etiqueta Barcelona”, diu Saula per justificar l’eslògan “L’ espresso de Barcelona” per internacionalitzar-se. Cafè Saula compta amb distribuïdor propi a Noruega i al Regne Unit i intenta expandir-se a altres països europeus, on el consum de cafè per càpita és més del doble que a l’Estat (3,6 quilos per persona a l’any). “Als països nòrdics s’arriba als 11 quilos per persona anuals”, explica. També ha decidit entrar en el mercat de les càpsules i ja ofereix una varietat pròpia per a bars i restaurants, una innovació per combatre la caiguda del 4% de les vendes del sector del cafè a Espanya l’any passat.