AGRICULTURA
PAULA SOLANAS

El safrà de les Garrigues reneix (i vol veure món)

L’empresa El Tossal de les Garrigues ha retornat el cultiu d’aquesta espècia a la zona i n’augmenta la producció amb la vista posada a l’exterior

El safrà de les Garrigues reneix  (i vol veure món) / ARA Zoom

Els camps de les Garrigues (Lleida) tornen a estar tenyits de lila. El 2007 la danesa Jette Rützou i el seu marit, Fernando Bofill, van decidir recuperar el cultiu de safrà en aquesta zona de secà a través de la marca El Tossal de les Garrigues. La parella va comprar una finca amb terrenys al municipi de l’Albagés com a inversió personal, però aviat van descobrir que el clima de la zona garantia unes condicions òptimes per al cultiu i van arrencar les primeres proves gràcies a l’assessorament d’un dels seus socis, Antonio Moreno. “El safrà està molt menystingut al rebost de casa nostra. Gairebé no el trobes si no el busques expressament”, lamenta Rützou. A El Tossal de les Garrigues consideren que el seu projecte empresarial també és un exercici de “pedagogia pel safrà”. A través de la seva web i xarxes socials, promocionen receptes i maneres d’utilitzar-lo. Pretenen trencar així amb l’estigma de 'producte de luxe' que persegueix aquesta espècia. El seu safrà es ven en envasos de 40 grams a un preu de 4,25 euros, que pot servir per a un mínim de 16 racions.

“Fora d’Espanya, el safrà és un ingredient bàsic per a la rebosteria, però aquí no en traiem partit i l’estem substituint a poc a poc per colorants insípids”, explica l’emprenedora. De moment han aconseguit augmentar la seva producció, que va passar de 2,5 a 4 quilograms del 2013 al 2014. En dos anys esperen arribar als 50 quilos gràcies a la col·laboració amb altres pagesos de la zona, a qui ja estan venent els seus bulbs de safrà per després comprar-los la producció i distribuir-la. El Tossal de les Garrigues ocupa vuit treballadors, que s’amplien a més d’una vintena durant la temporada de la collita. El seu safrà ja es pot trobar al comerç de proximitat, a través d’una cinquantena de botigues gurmet especialitzades, així com en supermercats de Caprabo, Sorli Discau o Plus Fresh. A més, estan a punt de tancar un acord amb Carrefour, que els podria obrir la porta a mercats estrangers.

El safrà de les Garrigues vol traspassar fronteres i, per ara, l’exporten a Polònia, Dinamarca i els Estats Units. El pas següent és un acord per distribuir el seu producte a la Xina de cara al setembre. “Ens estem presentant amb l’etiqueta de safrà espanyol perquè volem garantir que és un producte fet aquí i que no importem les flors de l’Iran, com fan altres empreses”, explica Rützou. El seu principal competidor és el safrà de Castella-la Manxa, que, segons l’empresària, té una gran protecció estatal.

el tossal de les Garrigues està pressionant per crear la seva pròpia denominació d’origen i poder competir al mateix nivell, i ampliar l’oferta a altres productes com l’oli i l’ametlla. Segons Rützou, ara volen impulsar la marca a través d’acords amb restaurants i cuiners catalans de renom que els ajudin a promocionar el seu safrà.

La producció d’El Tossal de les Garrigues ha revitalitzat una regió de Catalunya que, segons Rützou, estava molt “deprimida” econòmicament a través d’un projecte en què el vessant social és important. De fet, la companyia ha optat per encarregar l’empaquetatge del safrà a un centre d’integració laboral de la zona. Malgrat que les seves primeres xifres són poc significatives, calculen que tancaran l’any amb una facturació d’uns 50.000 euros i esperen arribar als 150.000 en dos anys.