TENDÈNCIES
DANI SÁNCHEZ UGART

“La revolució digital obliga les empreses a seduir millor els empleats”

Steve Cadigan, exvicepresident de LinkedIn, diu que les xarxes socials canviaran la relació amb la plantilla

“La revolució digital obliga les empreses a seduir millor els empleats” / CÈLIA ATSET Zoom

“La tecnologia es mou més ràpid que la nostra habilitat per entendre com fer-la servir, per dirigir, comunicar i crear valor amb la gent”. És la declaració d’intencions inicial de Steve Cadigan, exvicepresident de LinkedIn i actual evangelitzador de les bondats de la tecnologia per fer evolucionar els processos de selecció de personal i les relacions de les empreses amb els empleats. “Avui una empresa sap més d’un candidat que abans. Sé on has treballat, durant quant de temps, amb qui, gent que ha treballat amb tu... Sé moltes coses i en puc descobrir moltes més. De manera similar, tu com a candidat pots saber molt més sobre mi com a empresa que abans: quanta gent he contractat, on treballen, de quins països”, explica. Segons ell, aquesta transparència està creant la necessitat de crear un nou concepte: la “marca de l’empleat”, i aquesta marca es forma amb “totes les veus del que els teus empleats estan dient a Twitter”. “Si jo sóc una empresa i tu ets un empleat, vull que pensis coses bones sobre mi”, resumeix.

Però en l’era digital el control d’aquesta marca ja no depèn de “campanyes publicitàries als diaris”, sinó del que es digui de l’empresa a les xarxes, i això és difícil de controlar: “La revolució digital obliga les empreses a seduir millor els empleats. Han de donar-los bones experiències perquè en puguin parlar bé”. A la llarga, “la marca de l’empleat serà gairebé tan important com la del producte”, considera, sobretot en el negoci digital, perquè els candidats acostumen a tenir “moltes opcions on anar a treballar”, i si la reputació d’una empresa és dolenta, ningú amb talent voldrà anar a treballar amb ells.

I a l'altre cantó de la barrera passa una cosa similar. Els empleats també tenen una imatge pública a internet i aquesta imatge serà cada cop més important a l’hora de buscar feina. S’ha escrit molt sobre la importància de les xarxes socials en els processos de selecció, ¿però en són conscients els treballadors? “Cada cop més. De moment no tots ho són, però és part de la corba d’aprenentatge”. Quan publiquem coses a Twitter o Facebook creem un “tatuatge digital”, i no tothom n’és conscient. Però Cadigan, que va participar en un acte de l’escola de negoci digital ISDI, constata una nova tendència: “A una part de la generació jove no li importa, perquè pensen: «Si no em vols contractar perquè faig el boig el cap de setmana, em sembla bé»”.

Els caps, per la seva banda, també han de canviar la seva manera de dirigir per adaptar-se a la nova realitat. “Hi ha tota una generació de líders que van acabar la universitat sense tocar un dispositiu”, diu. Això fa que tinguin “por” de les xarxes socials i això “els portarà problemes”. Especialment en un context on cada cop és més habitual que surtin empreses innovadores que es carreguin tota una indústria. Ho hem vist en el món de la fotografia: “Kodak va fer fallida el mateix dia que Pinterest era comprada per 1.000 milions de dòlars”. I estan passant coses similars amb la indústria hotelera, amb alternatives com Airbnb, o en la dels transports, amb Uber. “Per això, quan els meus alumnes em pregunten on han de buscar feina els dic que ho facin en una empresa que estigui canviant les coses, perquè vivim en moments de canvi”, afirma. El líder del segle XXI no haurà de ser “autoritari”, sinó capaç de “comunicar”. Per això, haurà de dominar les xarxes.

Les xarxes socials no només poden canviar radicalment la selecció de personal. També la manera com l’empresa es relaciona amb el treballador. “Puc fer que tan aviat com ens coneixem tinguem una base de relació, només mirant el teu perfil de LinkedIn”, explica. El problema, però, és que “la majoria d’empreses no fan servir aquest potencial”. Sobretot en els sectors tradicionals, tot i que cada vegada hi ha més companyies que s’adonen que els seus actius ja no són els de sempre. “Els bancs o les empreses d’assegurances donen cada dia més importància a la informació digital que tenen sobre els clients. Ara competeixen contra un mòbil”. -