ALIMENTACIÓ
MARC AMAT

La reina catalana del peix dels cinc oceans

Nascuda l’any 1977, Frime mou 17.000 tones de peix cada any, n’exporta el 90% i factura 65 milions, el triple que l’any 2012

La reina catalana del peix dels cinc oceans / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

De Barcelona al món. Aquest és el camí que ha seguit l’empresa catalana Frime, dedicada a l’exportació, importació i manipulació de peix provinent dels cinc oceans. Actualment és líder del sector a Catalunya, mou 17.000 tones de peix cada any i ven el 90% de la seva producció a l’exterior. Un èxit, però, que ha vingut a cop d’esforços, decisions arriscades, innovacions constants i grans dosis de paciència: any rere any i generació rere generació.

En plena Guerra Civil, Jesús Ramon i la seva dona van decidir obrir una petita peixateria a la Boqueria, a Barcelona. El seu fill -que els havia ajudat rere el taulell durant l’adolescència- va aprendre’n l’ofici i l’any 1977 va decidir fer un pas endavant: crear la seva pròpia empresa majorista de peix amb el nom de Frime. Des de llavors les coses han canviat molt. Sota les regnes de Salvador Ramon, el nét del matrimoni, Frime ha passat de ser una simple intermediària entre pescador i peixater a manipular i envasar el peix sota la seva pròpia marca. Amb seu a Arenys de Munt (Maresme), exporta regularment els seus productes frescos a 32 països, té oficines comercials a França i Portugal i una plantilla de prop de 200 treballadors. Unes xifres que l’any 2014 li van valer el premi a la mitjana empresa més competitiva que atorga anualment Pimec.

“Hem crescut molt, però no ha sigut senzill”, explica el director general de l’empresa, Salvador Ramon. El veritable augment de les xifres va començar l’any 2000, quan Frime va adquirir una nau a Mercabarna, va ampliar la plantilla fins als 12 treballadors i va començar a manipular, envasar i encaixar el peix sota el seu nom. “Va ser una inversió important, però imprescindible per arribar a ser el que som avui”, apunta l’executiu. El bon ritme de vendes va fer que l’any 2012 la companyia decidís adquirir un nou centre de producció, una nau frigorífica i una fàbrica de sushi a Arenys. Aquest pas va disparar-los les xifres de facturació: dels 27,7 milions d’euros de l’any 2012 als 65 del 2015. Per a Salvador Ramon “no hi ha cap secret”, tan sols “prendre les decisions correctes, tenir un gran equip darrere i innovar constantment amb nova maquinària i sistemes de producció”.

Si entre pescadors s’acostuma a dir que el peix gros es cria molt enfora, a Frime han traslladat la dita al món empresarial. Des dels seus inicis l’empresa sempre ha tingut l’ull més posat a la resta del món que a casa: “Paradoxalment, a fora se’ns valora molt més”, apunta Ramon. De fet, tan sols el 10% de la producció es ven al mercat espanyol. Per posar-hi remei, l’empresa ha creat una nova marca comercial exclusiva per a Catalunya -Espai Tonyina-, que s’afegirà a les tres altres marques del grup: Tangram, Salvador i Frime. L’objectiu: consolidar el creixement dels últims anys, “que no ha sigut gens fàcil”, diu l’executiu, que assenyala un problema que té l’empresa: “Espanya”.

“Ens trobem grans barreres administratives per fer eficient l’exportació d’un producte fresc com el nostre”, critica Ramon. “Cada setmana transportem peix des de l’altra punta del món i topem amb una duana espanyola incapaç de fer els tràmits a temps”, lamenta. “Per tenir un aeroport àgil ens cal una administració pròxima que ens entengui i ens doni suport”, conclou.

Tanmateix, aquest any esperen obrir noves oficines a Itàlia i al Regne Unit i presentar la seva gran aposta: una línia de productes dirigida, per primer cop, al petit consumidor. No serà el primer cop en els seus 39 anys d’història que Frime, nascuda a la Boqueria, s’arrisqui per créixer.