ALIMENTACIÓ
ELENA FREIXA

El rei de l’alvocat aprofita la invasió del guacamole

L’empresa Cultivar, que als anys 70 va néixer important kiwis, és el primer importador d’alvocats, una fruita que cada cop és més habitual a Espanya

El rei de l’alvocat aprofita la invasió del guacamole Zoom

En els últims 20 anys l’alvocat s’ha tret de sobre l’etiqueta de producte exòtic i ha passat a ser una fruita de consum molt més quotidià. Hi ha tingut molt a veure l’expansió del guacamole, un plat de preparació ben senzilla que ja és gairebé un clàssic dels aperitius, les barbacoes i les cartes de molts restaurants no necessàriament mexicans, que són els que el van popularitzar. En gran part gràcies a l’afició al guacamole, l’alvocat ha penetrat molt més en la dieta i això s’ha notat en les vendes d’empreses com Cultivar, una companyia familiar catalana que és el primer importador d’aquest producte a Espanya.

Cultivar, dedicada principalment a la importació d’aliments exòtics, va vendre l’any passat 8.000 tones d’alvocat, una xifra que s’ha disparat en cinc anys. L’alvocat ha escalat fins a ser el cinquè producte més venut d’aquesta empresa, que factura 130 milions d’euros anuals, com explica el director general, Pedro Sitjar. A més a més, el marge que té el producte és elevat, ja que el preu de venda encara “és car”, afegeix Sitjar. El 80% dels alvocats que ven Cultivar s’importen del Perú, Xile i Sud-àfrica, però un 20% es cultiven a Espanya, l’únic estat europeu que en produeix. Es cultiven a la comarca malaguenya de La Axarquía en un microclima propici tant per a aquesta fruita com per al mango.

El consum de l’alvocat encara té marge per créixer fins a atrapar els grans feus com són Xile o Mèxic, amb vuit quilograms per càpita anuals. A Espanya, malgrat la popularització dels últims cinc anys, se’n venen 0,66 quilograms per càpita. Als Estats Units també es viu un autèntic boom i el lobi productor ha sabut lligar el producte al menú amb què milions de nord-americans acompanyen un dels grans esdeveniments esportius de l’any: la Super Bowl (la final de la lliga de futbol americà). “Només aquell dia es consumeixen 50 milions de quilos d’alvocats als EUA, la major part per fer guacamole”, explica el director de Cultivar. En els mercats amb més tradició, l’alvocat hi està entrant com un substitutiu de la mantega. Els greixos que té, d’origen vegetal, són més saludables i també ofereix beneficis per a la salut cardiovascular. “A més, té un punt addictiu”, diu Sitjar.

El recorregut que encara té l’alvocat han dut Cultivar a adquirir fa un mes el 40% d’una empresa productora amb seu a Màlaga, Natural Tropic. Es tracta d’una companyia que es dedica a exportar l’alvocat made in Spain a Europa. Ara Cultivar té en el mercat exterior el 20% del negoci i espera ampliar la presència a fora.

EL VENTALL DE productes de Cultivar, però, no s’acaba amb aquesta fruita atípica. Un dels grans encerts, ja a finals dels 70, quan va néixer, va ser la introducció del kiwi procedent de Nova Zelanda al mercat espanyol. “Llavors en veníem només 30 caixes a la setmana amb un esforç enorme de promoció perquè el client conegués aquella fruita estranya. Ara superem les 15.000 tones cada any”, repassa l’empresari.

Les pinyes procedents de Costa Rica i els mangos del Perú, el Brasil o Mali també formen part de la llista de 400 varietats de fruites i verdures -moltes d’exòtiques- que ven la companyia. La innovació és constant, amb la introducció de nous productes i sobretot de varietats. Una de les últimes, explica Sitjar, és el kiwi groc, “més dolç i amb més vitamina C” que el kiwi verd, més conegut. El mesclum de verdures per a amanides, els vegetals minis i les flors comestibles també figuren entre les últimes novetats que han aterrat al magatzem de Mercabarna i a la resta de delegacions de Cultivar a Madrid, Sevilla, Palma i Bilbao on treballen 200 persones.

La diversificació de Cultivar, lligada a l’arribada d’immigrants a Espanya durant la dècada del 2000, ha sigut un salvavides davant la crisi. El creixement de la facturació ha sigut ininterromput i, veient els resultats fins al juny, l’empresa espera un nou augment de vendes del 10% el 2014.