TECNOLOGIA
Empreses 20/12/2015

Espies del trànsit en els peatges a l’ombra

La catalana Sensefields instal·la sensors que ajuden a regular el trànsit i els semàfors en ciutats com Barcelona, i ara fa el salt a l’Amèrica Llatina

-elena Freixa
3 min
Espies del trànsit en els peatges  a l’ombra

El volum de trànsit que hi ha en una autopista o una artèria d’una ciutat varia segons el moment del dia. Conèixer aquestes oscil·lacions pot ser útil per aplicar la velocitat variable, regular els temps dels semàfors i, al final, minimitzar els embussos. Aquest control monitoritzat del trànsit és possible gràcies a una tecnologia que sovint és invisible, com la que ha desenvolupat la start-up catalana Sensefields, un spin-off nascut de la concessionària d’autopistes catalana Cedinsa. El primer assaig d’aquests sensors, que regulen amb una precisió molt alta el trànsit, va ser a l’Eix Transversal, una via explotada per Cedinsa que cobra una tarifa de l’administració lligada als cotxes que hi circulen. Aquests tipus de peatges a l’ombra són una de les grans línies de negoci de Sensefields, explica el conseller delegat, Marc Solé. “La precisió dels equips supera el 99% i estan certificats per Applus”, sosté. A més, la instal·lació dels sensors i les estacions que reben les dades i les transfereixen al núvol per analitzar-les és senzilla. “En una nit se’n poden arribar a col·locar una cinquantena”, explica.

Una segona gran línia de negoci és la regulació del trànsit urbà. Barcelona ha sigut la ciutat on Sensefields ha fet els primers projectes en els seus dos anys de vida. Han instal·lat sensors al passeig de Gràcia, a la Gran Via, a la ronda General Mitre i la plaça de les Glòries. Aquests equips donen informació valuosa sobre com es mouen els cotxes i són “essencials” per prendre decisions sobre mobilitat i, per exemple, per regular les fases de vermell i verd dels semàfors. La companyia acaba de posar en marxa una prova pilot amb Cisco i amb dues pimes més per assajar una mena d’estacions que aglutinin els múltiples sensors que van proliferant a les ciutats. “Nosaltres som experts en trànsit, però de sensors n’hi ha també de pol·lució o que mesuren el soroll, i el que assagem amb Cisco és com ordenar-los tots en un sol armariet”, explica Solé.

Més enllà del mercat català, però, és on Sensefields ha descobert que el seu potencial es multiplica. El mercat llatinoamericà és el més efervescent, perquè en molts països s’hi estan fent grans obres de modernització d’infraestructures i construcció de carreteres. “Aquí costa més perquè la nostra és una tecnologia de substitució, és a dir, que millora la que existeix, però a Llatinoamèrica s’està instal·lant per primer cop”, explica el directiu. El negoci internacional impulsarà els resultats i farà que la facturació d’aquest any, de 600.000 euros, es multipliqui per tres l’any que ve, explica Solé.

El mercat colombià és una de les prioritats. Allà ja hi tenen dos projectes en marxa per instal·lar sensors en dues grans interseccions urbanes, molt més grans que les que estem acostumats a trobar a Barcelona, segons Solé. “La tecnologia permet no només governar la intersecció sinó també saber quina és la direcció majoritària que prenen els vehicles i, així, ordenar el trànsit”, explica. L’empresa també té projectes en marxa a Xile, en una de les principals autopistes que creua el país, i a Mèxic. L’any que ve engegarà els primers projectes als Emirats Àrabs i també confia a entrar al mercat dels EUA i a posar el peu en un mercat europeu difícil com el del Regne Unit, on ja té contactes.

Sensefields també treballa en un pla de diversificació cap al vehicle connectat que resultarà estratègic per al seu futur, segons Solé. La companyia ha arribat a un acord de col·laboració amb el fabricant de motos Torrot, que des de fa poc és el propietari de Gas Gas, per desenvolupar solucions tecnològiques aplicades a les motos. “Fins ara s’ha aconseguit la connectivitat amb el mòbil, però el vehicle connectat realment voldrà dir justament que interactuï amb la xarxa, amb els semàfors i enviï dades. Això encara està en plena definició, i hi volem ser”, sosté el directiu.

stats