‘START-UPS’
FRANC MARÍN-CAMP

El recompte català de passatgers, al metro de Londres

Counterest utilitza sensors 3D per analitzar el comportament dels usuaris que entren i surten d’estacions, museus i botigues

El recompte Zoom

Quanta gent hi ha, on es concentren i com es mouen dins d’un recinte. Són només algunes de les dades que l’ start-up Counterest extreu a través de sensors 3D situats al sostre. Aquesta informació, molt valuosa per a la seguretat i per al màrqueting, desperta l’interès d’un grapat d’empreses i institucions que disposen de grans recintes per on circula molta gent. Un d’aquests recintes és el metro de Londres, on la companyia catalana ha supervisat l’estació de London Bridge per quantificar el nombre d’usuaris a temps real i, en un futur, adaptar el nombre de trens a la demanda. És l’anomenada oferta dinàmica, una proposta “futurista”, en paraules de Caterina Font i Oriol Tort, fundadors de la companyia. “Es tracta d’una prova pilot de la Universitat de Cambridge -expliquen-. Ells mateixos es van posar en contacte amb nosaltres a través de LinkedIn per tirar endavant aquest projecte”.

La tecnologia de Counterest suposa un pas de gegant en relació als mètodes tradicionals de recompte, que utilitzen càmeres i infrarojos, i que ofereixen només dades aproximades. Els sensors 3D, en canvi, reconeixen els caps de les persones des del sostre, saben per on es mouen i com actuen els usuaris d’un espai. Aquesta informació s’emmagatzema automàticament i permet conèixer la trajectòria que segueixen els clients d’un supermercat, quines sales d’un museu concentren més visitants o si hi ha un grup de persones caminant a contracorrent per una estació. D’aquesta manera és possible, per exemple, contrastar les visites amb les vendes o actuar ràpidament en cas d’aglomeracions, però també organitzar els treballadors per zones i horaris, i posar en marxa campanyes de màrqueting.

“Qualsevol lloc on es congregui molta gent és un usuari potencial”, diu Font, que destaca la varietat dels seus clients. Counterest compta els visitants del CCCB i de la Pedrera, i treballa per a botigues, casinos, clubs esportius i per a una de les principals empreses de telefonia de l’Estat. La seguretat és un dels principals al·licients dels que comencen a incorporar els sensors 3D, segons explica Tort, però molt pocs clients els fan servir només per a això. “Hi ha discoteques que comencen a mirar què passa amb la gent que hi ha dins quan sona una determinada música”, assegura.

L’ start-up, que va néixer l’octubre del 2013, concentra a Barcelona i Madrid la majoria dels seus clients. Però l’expansió internacional ja s’ha posat en marxa. L’agost passat va obrir una oficina a Berlín a través de l’acceleradora Startupbootcamp, després d’haver sigut seleccionats d’entre més de 700 companyies d’arreu del món. La tecnològica també negocia projectes a l’Amèrica Llatina, a través de partners en països com Xile.

Amb cinc treballadors i 70.000 euros de facturació el primer any, la companyia ha guanyat el premi BBVA Open Talent en la categoria de Digital Life. El premi té una dotació de 30.000 euros i l’oportunitat de realitzar un projecte del BBVA que “encara s’està concretant”, així com l’oportunitat de participar en la Crash Acceleration Week de Nova York. “Això ens permetrà posar un peu a l’ecosistema de start-ups americà”, apunta Font.