DANI SÁNCHEZ UGART

Les rebaixes: un invent del passat?

La campanya de descomptes ha perdut part del sentit original. Hi ha promocions tot l'any i ha de competir amb els 'outlets' i internet

Fins fa poc la imatge del dia de cada 7 de gener era la mateixa: llargues cues de compradors a la porta d'El Corte Inglés i corredisses per aconseguir els millors descomptes. Les rebaixes eren un fenomen social. Donaven l'oportunitat única de comprar peces de vestir i calçat amb un descompte que gairebé només es podia aconseguir en rebaixes.

Avui, però, l'escenari ha canviat lleugerament. Els descomptes als comerços s'han generalitzat i ara es fan tot l'any. A més, han sorgit models comercials alternatius com els outlets -tant online com a peu de carrer-. Ara "els consumidors poden trobar descomptes sempre que vulguin", explica el professor d'Esade Josep Francesc Valls. Però, malgrat aquesta nova realitat, els consumidors segueixen assistint de manera més o menys massiva -tot i que sense les cues d'altres anys- a les rebaixes, que encara serveixen de reclam comercial per a molts comerços.

Però són poc més que un reclam. Abans les rebaixes servien als comerciants per buidar estocs, però ara "ja no hi ha dues temporades, sinó que es fabrica més ad hoc ", segons Valls. A més, els comerços multimarca ja no tenen el monopoli del mercat, sinó que hi ha hagut un "procés d'integració vertical", segons explica el president de la fundació Barna Centre, Javier Cottet. I en els minoristes integrats verticalment (que controlen des del disseny de la roba fins a la comercialització, com Zara i Mango) la gestió d'estocs és molt diferent que a les botigues multimarca: tenen molta més rotació de la roba a la botiga i, per tant, menys necessitat de treure's de sobre estocs per les rebaixes. De fet, aquest any, Zara i altres cadenes del grup Inditex han estat objecte de crítica a les xarxes socials per les seves no rebaixes, perquè el seu model de preus baixos tot l'any fa que els descomptes siguin mínims en algunes peces.

Tot plegat ha restat força al sentit original de les rebaixes d'acabar amb els estocs. "El concepte de rebaixes tradicional cada vegada té menys raó de ser, però és una acció tradicional", resumeix Valls, que considera que no han esgotat el seu efecte perquè són "una bona acció comercial".

En augment

De fet, aquesta setmana les rebaixes han arrencat a Catalunya i els botiguers preveuen facturar entre un 3% i un 5% més que l'any passat a les mateixes dates. Cal tenir en compte, però, que aquest increment és, respecte a l'any passat, una de les pitjors campanyes de rebaixes que els comerciants recorden. Per això, encara que es consolidés l'increment de vendes previst, la facturació global, que ascendirà a uns 800 milions d'euros, segons les estimacions dels comerciants, serà inferior a la del 2011, ja en plena crisi.

En l'arrencada de les rebaixes, les cues a les botigues han estat més llargues que l'any passat i els comerciants veuen amb optimisme la campanya, que pot representar fins al 45% de les vendes de la temporada en els seus dos mesos. Però "hi ha un percentatge de població que va en augment i que sap trobar la manera de comprar amb descomptes tot l'any", sobretot a internet, segons el director general de Creafutur, Guillem Ricarte. Aquesta tendència encara no ha desbancat les rebaixes, però se suma a altres, com els outlets a peu de carrer i les promocions gairebé permanents a les botigues tradicionals, que també resten sentit a les rebaixes marcades per llei.

Campanya polèmica

Aquest any les rebaixes han vingut marcades per la polèmica. Algunes cadenes, entre les quals la catalana Mango, van decidir avançar-les a Catalunya, saltant-se la llei comercial catalana, que està suspesa pel Tribunal Constitucional, malgrat que la postura oficial de la Generalitat és que encara és vigent la legislació catalana anterior a la nova llei, i no la llei espanyola que desregula completament les rebaixes. Tot i així, aquestes empreses -també ho van fer el grup Cortefiel i Benetton, per exemple- van acollir-se a la llei espanyola, que deixa llibertat absoluta als comerciants per penjar el cartell de "Rebaixes" quan vulguin, i van unificar el període a tot l'Estat.

Tot plegat ha revifat el debat de si cal una regulació del període de rebaixes estricta com la catalana, o donar llibertat als comerciants. De moment, el Parlament discuteix la nova llei comercial, que, bàsicament, copia els principis bàsics de la llei ara suspesa. És a dir, torna a limitar les rebaixes al període comprès entre el 7 de gener i el 6 de març. El director general de comerç de la Generalitat, Josep Maria Recasens, considera que la concreció de períodes concrets de rebaixes "té un efecte dinamitzador de les vendes", per això l'executiu català és partidari de mantenir les limitacions legals que promou el Parlament.

Esperances

El secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile, va considerar dimarts, en l'arrencada de la campanya, que quan s'aprovi aquesta llei s'acabaran les rebaixes avançades com les que han fet alguns establiments aquesta campanya, però Mango, per exemple, no descarta repetir-ho en altres temporades.

"Hem de posar-nos a fer una revisió profunda al sector comercial per acabar de veure si els períodes de rebaixes ens són útils", afirma Valls, que defensa que sigui el petit comerç qui lideri la discussió, perquè és el principal model comercial de Catalunya. I algunes patronals del petit comerç estan per la revisió: "Fa temps que nosaltres demanem que es facin períodes de rebaixes més curts, però més vegades a l'any", explica el president de Pimec Comerç, Alejandro Goñi. Valls comparteix aquesta opinió i considera que "4 o 5 setmanes" de rebaixes són suficients.

A favor de la regulació

Tot i admetre que les rebaixes han perdut el seu sentit original, la majoria d'experts i responsables del sector consultats són partidaris de mantenir la regulació. Xavier Vinyals, professor de l'Escola Superior de Comerç i Distribució, considera que "per al comerciant és millor regular", perquè si hi ha rebaixes sempre "pot passar com als Estats Units, on molts consumidors ja no compren si no és amb descompte".

La crisi ja ha provocat que aquest efecte s'hagi començat a produir també aquí. De fet, aquest any molts comerços catalans han importat dels EUA el Black Friday, un dia de venda amb descompte que al país nord-americà funciona molt bé: "Allà té molt sentit, perquè és després d'Acció de Gràcies, però aquí és previ a la campanya forta, que és la de Nadal, i desplaça vendes", considera Vinyals. El professor d'Eada Xavier Bordanova també és partidari de la regulació, perquè pot evitar que "les grans botigues monomarca facin mal als multimarca", perquè competeixen amb condicions desiguals.