CONSUM
JOSEP MARIA GALÍ

El racó del consumidor

Saturats

Hi ha diverses investigacions que mostren que els consumidors se senten sovint atabalats per la quantitat d'alternatives disponibles en el mercat. L'abundància d'alternatives en principi és millor, sobretot en productes de consum, perquè hi ha més on triar. Però arriba un moment en què estem saturats d'informació i que probablement renunciem a considerar aspectes rellevants del producte i ens deixem portar per simplificacions ben comprensibles, com allò de "compra el que està d'oferta o compra el més barat".

Selecció

Alguns comerciants, especialment una cèlebre cadena d'alimentació, han rebut crítiques per reduir el que tècnicament es diu "la profunditat de l'assortiment", és a dir, el nombre d'alternatives que hi ha dins de cada producte. En lloc de tres marques de maioneses lleugeres, dues, o una. En lloc de cinc tipus de pasta seca, dues i va que xuta, com diem col·loquialment. També n'ha rebut per retirar del supermercat productes de molt poca venda, especialitats que només volen uns pocs clients i que no tenen gaire sortida. La presa de decisions sobre el nombre de productes i les referències que s'ofereixen als clients són factors claus d'èxit per a un comerciant.

Ambivalència

D'una banda, els comerciants, reduint el nombre de referències, ajuden els clients. Fan una tria que se suposa que està pensada per a ells i els estalvien feina. De l'altra, hi ha tota una sèrie de nous productes que probablement ens agradaria trobar als supermercats, que a Suïssa i a Alemanya hi són i que a casa nostra hi són poc o gens. Es tracta dels productes orgànics (però a preu de supermercat, no de delicatessen ), congelats de pesca sostenible, productes de proximitat i productes de comerç just. Acabaran entrant, quan s'hi posi una cadena s'hi posaran les altres. I de les velles referències, la meitat, simplement, no hi cabran!

Professor d'Esade i consultor