EL RACÓ DEL CONSUMIDOR
JOSEP MARIA GALÍ

Estímuls

El racó del consumidor / ARA Zoom

Quan una empresa innova i és capaç de fer un producte que realment és útil -ajuda a fer la vida més fàcil als seus clients- i a un preu raonable, el producte es ven sol. L'altre dia estava buscant un carregador de mòbil que funciona amb energia solar. Esgotat. Cal poca publicitat i despesa de màrqueting quan el producte realment s'ho val. En una època de grans turbulències, de canvis lents però inevitables en l'estil de vida insostenible que portàvem, hi ha més empreses que pensen que amb més estímul de la demanda podran provocar més vendes. I una vegada darrera l'altra, s'adonen que és impossible estimular una demanda que potser s'ha reduït per sempre.

Rellevància

Diem que un producte o un servei és rellevant quan podem justificar-ne una utilitat immediata. Quan dóna resposta a una utilitat concreta, més tangible que simbòlica. En èpoques de bonança i de perspectives de creixement, es genera un imaginari col·lectiu carregat de simbolismes que s'expressen moltes vegades en forma de compra i consum de productes en el mercat. En èpoques de decreixement i de previsió d'escassetat, com les que seguirem vivint durant una pila d'anys, aquest imaginari col·lectiu va quedant reduït a zones perifèriques i inaccessibles de la consciència, i té molt menys impacte en els processos de compra dels ciutadans.

Adaptació

El que toca ara és menys persuasió i molta innovació. Anar al gra i deixar-se de floritures. Poc extra i molta utilitat. Més bistec i menys patates, com diu un amic. Concentrar esforços. Cal pensar que l'obsolescència d'estils de vida, potser massa difícils de deixar enrere, porta a l'obsolescència de nombrosos productes i serveis. I a l'emergència de tants altres, més adequats a la vida que hem de viure. Més social i més sostenible.

Professor d'Esade i consultor