EL RACÓ DEL CONSUMIDOR
JOSEP MARIA GALÍ

Canvis

El racó del consumidor / ARA Zoom

Dilluns era a Munic treballant en el llibre Màrqueting de sostenibilitat , que es publicarà, si Déu vol, cap a la tardor. Amb en Frank, professor de la Technische Universität München i coautor del llibre, vam anar a visitar un supermercat de la cadena Rewe, una de les més importants d'Alemanya. Analitzant els productes i marques que s'hi exposen, es veu clarament que el canvi està en marxa i que la dinàmica multinacional que llança productes i els publicita perquè la gent els compri al super està obrint pas al model distribuïdor que ofereix salut alimentària als clients a través de productes bio i productes alimentaris de proximitat .

Bio, bio, bio

En alguns lineals, inclús en els congelats, els productes bio i els anomenats responsables ja constitueixen més del 50% de l'assortiment. Congelats de peix amb la garantia de pesca sostenible o amb sistemes de traçabilitat que mostren on i com es crien els peixos, o productes de proximitat de temporada semiindustrialitzats, ja constitueixen més de la meitat de l'oferta de congelats del mar. Productes semielaborats o elaborats congelats provinents de productors de Baviera, pa de gran qualitat fet amb farines orgàniques... Tot plegat mostra cap on va el món de l'alimentació.

Poca marca

Em va sorprendre fins a quin punt eren absents les marques tradicionals que han dominat la gran distribució alimentària i que estem acostumats a veure als supermercats. També sorprenia veure fins a quin punt els arguments i estímuls de compra dels clients responien més al tipus informatiu -sobre qualitat, salut, manera de consumir i origen dels ingredients- que a preus i promocions. No vaig veure al súper cap "Gratis" o el típic % de descompte. A més, la caixera oferia servei de caixer automàtic sense comissió, traient els bitllets de la mateixa caixa en què desava els pagaments dels clients. Una altra història.

Josep Maria Galí, professor d'Esade i consultor