OPINIÓ
JOSEP MARIA GALÍ

El racó del consumidor

El racó del consumidor / ARA Zoom

Calefacció

Tinc la sensació que cada any el fred ve més tard i dura menys, cosa que és dolenta per a les vendes de roba! Les botigues de roba tradicionalment atribueixen a la falta de fred la baixada de clientela a les seves botigues. Avui els volem donar una idea per poder vendre roba d'hivern. Potser és una idea forassenyada. Es tracta de proposar als clients que s'abriguin més quan són dins de casa i que abaixin la temperatura de la calefacció. I que venguin una roba d'estar per casa còmoda, que a la vegada abrigui prou per estar confortable i no haver de cremar de manera gratuïta electricitat, gas o gasoil de calefacció.

Temperatura

Deia Josep Pla que a l'hivern enlloc fa tant de fred com a les cases del Mediterrani. Humitat que cala, panys de les portes que et gelen les mans i terres de rajola, vidriosa i gèlida, eren enemics del confort. Amb la generalització de la calefacció de gas i de gasoil i la millora dels sistemes de calefacció això s'ha capgirat, de vegades fins a extrems exagerats. Quan vivia a París vaig arribar a passar calor en un hivern gèlid en un campus humit enmig dels boscos de les Yvelines. Tenir la finestra una mica oberta a mig hivern era habitual. Era l'única manera de treure's la molesta sensació de l'excés de temperatura.

'Homewear'

Un senegalès company de residència, l'amic Ababacar Mguengue, tenia la seva cambra a temperatura del Senegal. No s'hi podia entrar de la calor que hi feia, i això a ple hivern, gelant a fora. En aquells anys ningú parlava de sostenibilitat ni de malbaratament energètic. Ara podríem dir a la gent que anar una mica més abrigadet per casa és una manera d'estalviar i de respectar el medi. I que anar amb samarreta dins d'una casa a 25 graus és una conducta que no ajuda a mitigar el canvi climàtic. Homewear sostenible, heus aquí una idea -potser rebuscada- que pot ajudar els comerciants a suportar un hivern complicat.

Josep Maria Galí és professor d'ESADE i consultor.