JOSEP MARIA GALÍ

El racó del consumidor

El racó del consumidor / ARA Zoom

Fil sobiranista

Diumenge passat dèiem que la idea de la independència pot ser compartida per motivacions ben diferents. Quan fem un pla de màrqueting d'un producte també intentem provocar una conducta de compra a partir de l'estimulació de motivacions que poden ser força diverses. La clau és saber quin és el fil conductor que les relliga totes. Si no ho fem, si no trobem aquest fil conductor, podem caure en aquelles campanyes publicitàries que intenten fer content a tothom amb ofertes diverses, de manera que corren el risc de donar missatges contradictoris que a la llarga s'acaben pagant molt cars al mercat.

Cinc perfils

A l'hora de comprar la idea d'independència, hi ha cinc perfils de consumidor diferents, segons el meu parer. Els batejaré amb noms que intenten reflectir la seva motivació principal de compra, però si no els expliquem bé, poden portar a la confusió. Són els següents: els secessionistes, els nacionalistes, els estatistes, els decebuts amb Espanya i els que s'apunten al que fa la majoria. Abans d'explicar aquests perfils, hem de constatar un fet: el govern espanyol (una pèssima representació de la societat espanyola, que és infinitament millor que els seus representants) només s'adreça -si és que respon- a un d'aquests segments.

Secessionistes

La caverna espanyola ens fica a tots dins el sac dels que jo anomeno secessionistes . Això és un error de dimensions asiàtiques. Els secessionistes, que s'autoanomenen separatistes, són un grup de persones que pensen que el millor per al país és una separació total i radical de l'Estat que ens ha integrat per la força durant els últims segles. Els secessionistes només són una minoria en aquest conglomerat de sensibilitats matisades. Jo crec que abans eren més nombrosos que ara, en termes absoluts i, sense dubte, en termes relatius. Una petita minoria. Diumenge que ve seguirem analitzant els altres segments.