El racó del consumidor

Polarització

Probablement en aquesta mateixa columna els he parlat dels treballs de Thomas Piketty sobre la història econòmica de la desigualtat en la distribució de la renda i del capital. La seva conclusió és que a principis del segle XXI l'estructura i el nivell de desigualtat en renda i capital als països capitalistes arribaran a màxims històrics, com els que es van produir a Europa als anys 20. El mecanisme de la desigualtat és l'acumulació de rendiments del capital any rere any a nivells tres o quatre vegades superiors al creixement de la renda. En èpoques de baix creixement econòmic- és a dir, la majoria dels anys-, aquesta regla amplifica especialment les diferències.

Inviables

Quines són les conseqüències? Piketty parla de trencaments socials violents causats per la desigualtat. Des del punt de vista del consum, el que passa és que hi ha un munt d'empreses que competeixen per qualitat del producte i per diferenciació (valor afegit al valor bàsic) que troben que el seu mercat natural, la classe mitjana i mitjana-alta, va reduint-se fins a un nivell que fa impossible la seva viabilitat. Simplement deixa d'existir un mercat que pugui pagar el sobrepreu que comporta aquesta estratègia de valor afegit.

Piràmides

Avui en dia moltes grans corporacions parlen del màrqueting de la base de la piràmide. És un màrqueting basat en productes senzills, poc sofisticats, sense extres que els encareixin, un article bàsic a molt bon preu i amb una qualitat correcta. Dins d'aquest mercat s'hi troben tant els consumidors amb poca renda (però creixent) dels països emergents com els consumidors de renda mitjana-alta (però decreixent) dels països on la renda disponible ha caigut i seguirà caient. Una base enorme i una punta mínima, del 10% de la població, que per exemple als Estats Units reté el 42% de la renda i més del 80% del capital. On arribarem?