Empreses 27/10/2013

El racó del consumidor

i
Josep Maria Galí
2 min

Bicicletes

Fa uns dies, en un curs amb empresaris, parlant de prospectiva del consum i de com van apareixent nous segments de mercat, els hi vaig preguntar: com us imagineu un consumidor sostenible ? Vam riure una bona estona. Alguns li posaven rastes, pírcings al nas, boina de CheGuevara; d'altres un tatuatge i tot. Els més moderats l'imaginaven circulant en bicicleta del Bicing o amb aquestes de segona mà amb caixa de fruita de plàstic de portapaquets; hi havia que el situaven sobre una Brompton plegable i qui més qui menys el veia apuntat a l'organització ecologista Greenpeace, com probablement ho eren els que Putin ha enviat a la presó per haver protestat contra l'explotació de l'Àrtic.

Gent normal

Durant el curs, una empresària del sector de la cosmètica va aixecar la mà. "Doncs jo crec que són gent normal", va apuntar. A mi m'arriben clientes sense rastes i tatuatges a demanar cremes ecològiques. Volen saber-ho tot. D'on vénen els ingredients, com s'han fet les proves, quin laboratori hi ha al darrere, etc. Fa anys els hi venies el que volies. Ara moltes demanen marques noves, no les clàssiques, i em porten informació que ni jo mateixa coneixia...", va afegir. Després de la seva intervenció, vam anar ampliant aquesta definició a la gent com vostè i jo.

Actitud

Entre tots plegats vam intentar trobar què és el que tenen en comú el de la bicicleta, el de les rastes, el de Greenpeace i la clienta de les cremes. La conclusió a la qual vam arribar és que comparteixen una actitud bàsica. Expressen a través del consum alguna cosa més que les ganes de satisfer una necessitat: expressen la voluntat de fer un món millor, de comunicar a través dels seus actes de compra com els agradaria que fos el món, i no només anant a votar cada quatre anys. Aquest és el consumidor sostenible: el que veu què hi ha al darrere dels actes quotidians de cada dia.

stats