Empreses 29/09/2013

El racó del consumidor

i
Josep Maria Galí
2 min
El racó del consumidor

Emocions

Arran del meu últim article, en què descrivia el que em sembla una bona pràctica d'una gran empresa de distribució, he rebut alguns comentaris que m'han fet reflexionar sobre la relació emocional que s'estableix entre els consumidors i les empreses de gran distribució alimentària. Un lector em diu que li cau molt malament una cadena, i que no hi ha entrat mai perquè li fa mala espina. Un altre m'envia un comentari en què arriba a canviar el nom d'una cadena amb una metàfora despectiva. Què aconsegueix que parlem d'aquestes empreses amb una càrrega emocional tan important?

Dependència

Les grans cadenes de supermercats o hipermercats són un format comercial que ens té atrapats per l'enorme dimensió de la conveniència que ens aporten. Si un va a un supermercat de proximitat i es gasta 120 euros en un carro de la compra, la quantitat de productes que arriba a comprar és enorme. A un preu mitjà de 4 euros, trenta productes diferents. A un preu mitjà de 2 euros, seixanta productes. Imaginem que hem d'anar a comprar aquests productes a botigues d'especialitat, distribuïdors monoproducte. Ens hi passaríem el dia, i no sembla clar que els trobéssim en un radi de deu o quinze minuts al voltant de casa nostra, el que se'n diu una isòcrona de deu o quinze minuts.

Empatia?

Per als pares de família que van atrafegats, sempre curts de temps, que necessiten formats, productes i serveis que els aportin conveniència, comoditat i estalvi de temps, les diferències entre cadenes de supermercats són molt importants. I molt tangibles. La suma de la tangibilitat de la diferència i la inevitabilitat d'haver-hi d'anar a comprar fa que qui hi va senti que la cadena es posa més o menys a la seva pell, que entén més o menys els seus problemes i les angoixes del seu fi de mes particular. Per això en parlem amb tanta passió.

stats