MODA
-ELENA FREIXA

Les calces de tota la vida es passen al comerç electrònic

El fabricant de la roba íntima femenina Avet i dels calçotets Set llança a internet una nova marca de roba tècnica esportiva

Les calces de tota  la vida es passen al comerç electrònic / I.V. Zoom

L'equipació per a la pràctica d’esport o per fer qualsevol tipus d’activitat física, com el running, que ara està tant de moda, sovint equival a tot un exèrcit de peces de roba, calçat i complements. Això ha sigut l’excusa perquè la tèxtil catalana Vilaseca SA, fabricant de la roba interior femenina Avet, hagi creat una nova marca especialitzada en moda tècnica dissenyada per fer esport. Wong és una col·lecció pensada tant per a dones com per a homes, des de samarretes tèrmiques fins a roba compressiva i també roba íntima, que només es ven a través d’internet i que està orientada a practicar activitat física, explica el director general de l’empresa, Esteve Vilaseca.

Wong suposa el salt cap al comerç electrònic d’aquesta empresa familiar catalana nascuda el 1952. “Estrenem línia de roba amb propietats tècniques i també canal de vendes”, sosté. És una aposta que tot just comença, un “tempteig” del món digital, però que anirà a més i que serveix per adaptar l’empresa al comerç del futur i per incorporar nous perfils professionals. La roba es ven a través d’un portal creat especialment per a Wong des de finals de l’any passat. Vilaseca ja ha aprofitat alguns esdeveniments esportius a Catalunya per començar a fer-ne difusió.

L’aposta pel comerç electrònic, però, no substituirà a curt termini l’estratègia de l’empresa, focalitzada en el creixement de la botiga tradicional de roba interior. La cotilleria, com molts altres petits comerços, ha patit la crisi, però els que han resistit han contribuït també que Vilaseca capegés la caiguda de vendes “considerable” dels últims deu anys. És per això, explica l’empresari, que han triat experimentar amb el comerç electrònic amb una marca i segment totalment nous, per no entrar en competència amb els mateixos clients. Les marques de sempre, Avet i Set, es mantindran en el canal de vendes tradicional.

L'onada de grans cadenes grans cadenes que han apostat per establiments específics de moda interior -Oysho, Woman Secret o Intimissimi, per exemple- i l’expansió dels centres comercials han sigut, juntament amb la crisi, els culpables de la pèrdua del 15% de les vendes, un fenomen que fa tres anys que s’ha estabilitzat. Vilaseca va facturar 16 milions d’euros l’any passat, un 1% més que el 2014.

L’exportació ha sigut un refugi important. Les vendes a l’exterior, concentrades en països com França, Holanda i Suècia, representen el 15% dels ingressos anuals. La voluntat és guanyar pes en altres mercats on avui la presència és més tímida com a Txèquia, Eslovàquia, Portugal, Rússia i, molt especialment, penetrar més al gran mercat alemany, explica el director de l’empresa. “Costa molt créixer, i suem, però anem endavant”, afegeix. Les vendes més importants d’Avet i Set són al mercat espanyol, en un 65%, mentre que el mercat català suposa el 20% restant.

L’empresa ha defugit temptacions d’entrar a fabricar per a la marca blanca i s’ha mantingut fidel a les marques pròpies. “Ens ha fet mal la competència i alguns clients han desaparegut, però no hem parat d’innovar i d’incorporar nous teixits, com ara la llana i la seda, a les samarretes interiors”, explica Esteve Vilaseca, que dirigeix juntament amb la seva germana Assumpció el negoci fundat pel seu pare.

Al contrari del que han fet alguns fabricants tèxtils catalans, que s’han endut la producció a països amb mà d’obra més barata, Vilaseca manté tota la producció a Mataró. Al final, aquesta aposta s’ha demostrat no només viable per al tipus de client que busca l’empresa, sinó que s’ha tornat un avantatge fins i tot a l’hora d’exportar. “Podem fer molt més ràpidament les adaptacions de les peces a cada mercat al qual ens dirigim; no tots volen els mateixos colors o teixits”, defensa l’empresari.

Vilaseca ja està acostumat a canviar per adaptar-se al mercat. En els seus 60 anys de vida l’empresa ha viscut canvis importants: el cotó ha passat de ser el rei en la roba interior a quedar desplaçat per altres fibres com la licra, i les peces, sobretot les femenines, s’han reduït, amb talls més moderns i fibres compressores per marcar figura.