ANDREA RODÉS

"Tot el que pot fer un tramvia ja ho fa un bus"

Carlos Daganzo, expert en transport, creu que Barcelona en tindria prou amb incloure un sistema de busos ràpids per millorar la mobilitat

"Tot el que pot fer un tramvia ja ho fa un bus" / BERNAT MARRE Zoom

¿És més sostenible construir una nova línia de metro, allargar el tramvia o ampliar el servei d'autobusos? No hi ha una resposta única. Cada ciutat requereix una solució particular a les seves necessitats de mobilitat. A Barcelona, per la seva densitat demogràfica i nombre de carrers, la implementació d'un sistema de busos ràpids seria suficient per garantir la mobilitat dels seus ciutadans amb el menor impacte econòmic, social i mediambiental. Així ho veu Carlos Daganzo, catedràtic de transport de la Universitat de Berkeley, nomenat recentment doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

"Actualment disposem de tecnologies que ens permeten dissenyar el model de mobilitat més eficient i sostenible per a cada ciutat, minimitzant les congestions, la durada dels trajectes i les emissions de CO. El que no podem controlar són les decisions dels polítics", observa Daganzo, que ha col·laborat amb experts de la UPC en el desenvolupament d'una xarxa de busos ràpids que s'implementarà a Barcelona després de l'estiu, segons el calendari previst. L'investigador nord-americà critica que molts polítics prefereixin presumir d'haver impulsat obres costoses, com la construcció d'una línia de metro o tramvia, quan en termes de sostenibilitat i eficiència no aporten més avantatges que una xarxa d'autobusos híbrids. Avui en dia "tot el que pot fer un tram ho pot fer un bus", assegura Daganzo. L'autobús, a més, ofereix un servei més "democràtic" als ciutadans amb mobilitat limitada.

Francesc Robusté, director del Centre d'Innovació del Transport de la UPC (Cenit), insisteix en la necessitat d'estrènyer la col·laboració entre les autoritats i els investigadors en el camp dels transports. "La inversió en R+D és crucial", afegeix el director del Cenit, considerat un centre de referència internacional en el desenvolupament de tecnologies de la informació aplicades al transport.

Els últims avenços permeten calcular la freqüència òptima dels semàfors, el nombre de vehicles públics i privats en una ciutat o les necessitats de regulació per minimitzar les congestions. Daganzo estima que les necessitats de mobilitat de Barcelona quedarien totalment cobertes amb un sistema de 300 busos híbrids, incloent línies ràpides, amb parades més distanciades. A canvi de caminar una mica més, el ciutadà veurà reduïts el temps d'espera i la durada del viatge. Un exemple exitós és l'Aerobús, que connecta la plaça Catalunya amb l'aeroport del Prat cada 5 minuts, fent només quatre parades per trajecte.