RETWEETS

Per què l’iPhone és tan rendible

De totes les xifres dels resultats d’Apple que el company Jordi Sabaté analitza aquí al costat, probablement la més significativa són els estratosfèrics beneficis de 18.000 milions de dòlars, el benefici net més gran obtingut mai per una empresa cotitzada. L’empresa va anunciar que des del 2007 porta despatxats 1.000 milions de dispositius mòbils (que no està gens malament, però són els mateixos que van vendre només l’any passat els fabricants d’Android). Però la clau no és la quantitat d’iPhones venuts sinó que els seus mòbils són extremadament rendibles, perquè ha aconseguit fabricar tant o més barat que els rivals i vendre molt més car que ells.

Els models successius de l’iPhone han estat considerats universalment productes objecte de desig. El seu preu mitjà de venda s’ha mantingut sempre estable en un mercat a la baixa: 607 euros el trimestre passat, davant els 262 euros que costa un smartphone de mitjana, segons IDC.

Però és que, a més, el cost de producció d’Apple és cada vegada més baix que el de la competència, de manera que el marge augmenta. Segons IHS, els components de l’iPhone 5s presentat el 2013 costaven 183 euros mentre que Samsung en pagava 222 pel seu Galaxy S5. A sobre, aquest últim va ser mal rebut pels consumidors perquè era massa de plàstic, mentre que es lloava l’alumini amb què Apple havia substituït el vidre, més car, de la generació iPhone 4. L’actual iPhone 6 encara és més barat de fabricar que els predecessors: els components costen només 173 euros. I la variant iPhone 6 Plus és fins i tot més rendible: costa 100 euros més perquè té la pantalla més gran, però a Apple només li costa 13 euros més fabricar-lo.

Òbviament els materials no ho són tot. Queda clar que les coses valen allò que el comprador està disposat a pagar. I Apple, gràcies a l’atenció desproporcionada dels mitjans, disposa, a més, de franc d’una visibilitat que els seus rivals es veuen obligats a comprar.