RETWEETS

Som el que descarreguem

Encara amb la ressaca dels excessos consumistes del Black Friday i el Cyber Monday, Amazon ha posat en marxa aquesta setmana a Itàlia i Espanya el servei Underground, que permet als usuaris de mòbils Android descarregar de manera gratuïta aplicacions, jocs i complements virtuals -nivells, personatges, ampliacions- que a la botiga Play Store de Google són de pagament o bé inclouen publicitat.

El catàleg inicial d’Amazon Underground inclou més de 1.000 títols, alguns de primera fila com Monument valley, i altres més modestos com Angry birds slingshot stella, i també aplis locals com l’avisador de radars de trànsit RadarDroid i el joc Final kick, de l’estudi Kerad Games, fundat per Gerard Piqué. Els creadors de les aplicacions es comprometen a retirar tots els anuncis que tingui la versió normal -que pot seguir publicada a Google Play- i a mantenir-les disponibles a Underground durant mig any. A canvi, Amazon els abona 0,0018 euros per cada minut d’ús de l’aplicació, un model que ja aplica a les editorials que té a Kindle Unlimited.

Així, si els desenvolupadors cobren però els usuaris no paguem res, ¿on és el negoci d’aquesta mena de Spotify de les aplis? Doncs en l’explotació de les dades que acumula Amazon. Stefan Kaltenberger, director europeu d’Amazon Apps, reconeixia a Barcelona que si bé els creadors reben només informació agregada sobre l’ús del seu producte, Amazon la té individualitzada i la fa servir per ajustar les ofertes que presenta a cada client. Fins ara només disposava de l’historial de compres anteriors a la botiga per formular les recomanacions, que ja són força encertades. Amb Underground podrà deduir encara millor els nostres interessos: si juguem sovint a un joc de futbol, potser ens temptarà comprar una samarreta del nostre equip preferit. Les icones de la pantalla inicial del nostre telèfon diuen molt de la nostra personalitat. Ara també ens defineixen com a futurs compradors.