26/06/2016

La publicitat digital que ens ve a sobre

2 min

Diu Zenith Optimedia que el volum d’inversió publicitària pensada per ser vista en dispositius mòbils superarà per primer cop el dels anuncis per a pàgines web d’ordinador l’any 2017, un any abans del que estava previst fins ara. Parlem de 87.700 milions d’euros a escala mundial, que s’adreçaran a pantalles de butxaca gràcies als avantatges que ofereixen als anunciants en aspectes com la personalització i la geolocalització.

Un tast de la personalització ja el tenim aquí: Twitter ha començat a oferir als seus anunciants la possibilitat de segmentar la publicitat no només pel text dels tuits que publica cada usuari, sinó també pels emojis que inclouen aquests tuits: si piules el dibuixet d’una pizza -o el d’una paella, incorporat fa poc-, és probable que a continuació vegis tuits promocionals d’una pizzeria o una arrosseria. Encara sort que el consorci Unicode acaba de rebutjar a instàncies d’Apple l’adopció de l’emoticona d’un fusell. Tot i que sí que hi son les d’una pistola, una bomba i un ganivet.

Quant a la geolocalització, una mostra del que ens ve a sobre. Facebook s’ha posat d’acord amb diversos proveïdors de sistemes informàtics per a botigues per saber si hem visitat un establiment determinat després d’haver vist el seu anunci a la xarxa social. D’aquesta manera, els comerços físics també podran mesurar directament l’eficàcia de la seva publicitat digital i se’ls podran aplicar tarifes de pagament per visita -o fins i tot per compra- semblants a les que ja paguen les botigues electròniques. Per ara aquesta modalitat només estarà disponible als EUA i el més inquietant és que els usuaris de Facebook no podran desactivar la geolocalització sense tancar la seva sessió a la xarxa. Sigui com sigui, gràcies als mòbils aviat deixarà de tenir sentit aquella queixa d’un anunciant conscient d’estar llençant la meitat del seu pressupost publicitari, però sense saber quina de les dues meitats.

stats