24/03/2013

El teu pròxim banc es dirà mòbil

2 min

La batalla per fer del telèfon mòbil el principal mitjà de pagament dels consumidors és una de les més interessants de l'actualitat en el sector. La tecnologia per fer-ho ja existeix; ho demostren les nombroses proves pilot dutes a terme conjuntament per entitats financeres i empreses de telecos . Algunes, a casa nostra: fa gairebé tres anys que Telefónica, La Caixa i Visa van fer a Sitges un dels desplegaments més amplis del món per pagar amb telèfons NFC, el sistema estàndard de comunicació entre dispositius per proximitat; durant el recent Mobile World Congress es van habilitar accessos a la Fira amb el mòbil; i aquesta setmana el Banc Sabadell ha iniciat una prova amb telèfons BlackBerry de Movistar.

Si el sistema encara no s'ha generalitzat és per l'estira-i-arronsa entre els diversos participants. Durant gairebé 60 anys, els bancs han mantingut la relació amb el consumidor i han custodiat els seus diners, i els emissors de targetes de crèdit aportaven protocols, passarel·les i esquemes de comissions a escala global. Amb la irrupció dels mòbils sorgeixen tres actors nous: els fabricants de telèfons, les operadores de telefonia i les empreses d'internet. I mentre no es posin tots d'acord per repartir-se els cromos, seguirem en fase de proves. La clau és si les transaccions es fan al mòbil, a la targeta SIM o en un servei del núvol de xarxa. A canvi de cedir als bancs un espai per a les dades financeres del client a la SIM, les telecos pretenen cobrar un lloguer perpetu; els bancs s'hi neguen, i accepten en tot cas pagar un import inicial i prou. Se suposa que les operadores tenen una posició molt favorable perquè ja saben com facturar-nos cada mes transaccions d'imports ínfims. Però Google i Apple també han demostrat amb les seves botigues d'aplicacions la seva capacitat per carregar dades i cobrar-nos per això en els nostres smartphones . No sembla que el panorama s'hagi d'aclarir abans del 2014.

Analista tecnològic

stats