TECNOLOGIA

El teu pròxim banc es dirà mòbil

La batalla per fer del telèfon mòbil el principal mitjà de pagament dels consumidors és una de les més interessants de l'actualitat en el sector. La tecnologia per fer-ho ja existeix; ho demostren les nombroses proves pilot dutes a terme conjuntament per entitats financeres i empreses de telecos . Algunes, a casa nostra: fa gairebé tres anys que Telefónica, La Caixa i Visa van fer a Sitges un dels desplegaments més amplis del món per pagar amb telèfons NFC, el sistema estàndard de comunicació entre dispositius per proximitat; durant el recent Mobile World Congress es van habilitar accessos a la Fira amb el mòbil; i aquesta setmana el Banc Sabadell ha iniciat una prova amb telèfons BlackBerry de Movistar.

Si el sistema encara no s'ha generalitzat és per l'estira-i-arronsa entre els diversos participants. Durant gairebé 60 anys, els bancs han mantingut la relació amb el consumidor i han custodiat els seus diners, i els emissors de targetes de crèdit aportaven protocols, passarel·les i esquemes de comissions a escala global. Amb la irrupció dels mòbils sorgeixen tres actors nous: els fabricants de telèfons, les operadores de telefonia i les empreses d'internet. I mentre no es posin tots d'acord per repartir-se els cromos, seguirem en fase de proves. La clau és si les transaccions es fan al mòbil, a la targeta SIM o en un servei del núvol de xarxa. A canvi de cedir als bancs un espai per a les dades financeres del client a la SIM, les telecos pretenen cobrar un lloguer perpetu; els bancs s'hi neguen, i accepten en tot cas pagar un import inicial i prou. Se suposa que les operadores tenen una posició molt favorable perquè ja saben com facturar-nos cada mes transaccions d'imports ínfims. Però Google i Apple també han demostrat amb les seves botigues d'aplicacions la seva capacitat per carregar dades i cobrar-nos per això en els nostres smartphones . No sembla que el panorama s'hagi d'aclarir abans del 2014.

Analista tecnològic