Un problema comú a tota la UE

Alguns operadors europeus abaixen preus després de les subhastes

Un problema comú a tota   la UE / REUTERS Zoom

Espanya ha estat l'últim país europeu a organitzar una subhasta de compra col·lectiva d'electricitat, "una de les pràctiques més efectives per democratitzar el mercat energètic i pressionar els grans operadors del sector a abaixar preus", explica Guillermo Beltrà, responsable d'Energia de l'Organització Europea del Consumidor, BEUC, que engloba les principals associacions nacionals de consumidors de la UE.

Holanda va ser el primer país a posar en marxa una subhasta de compra col·lectiva, el 2011. Va ser convocada per l'associació Consumentenbod, a la qual es van apuntar unes 135.000 persones. Prop de 58.000 usuaris es van canviar a la companyia guanyadora, Energiedirect.nl, i van aconseguir un estalvi mitjà de 277 euros anuals.

Segons Beltrà, l'èxit de les subhastes col·lectives no només es mesura per l'estalvi directe aconseguit per un grup de consumidors, sinó per la pressió que exerceix en la resta d'operadors per abaixar preus. A Portugal, per exemple, en la subhasta organitzada fa uns mesos per l'associació DECO no hi va participar la principal companyia elèctrica del país, però al final, de tota manera, va presentar una nova tarifa reduïda.

A Bèlgica, l'operador històric Electrabel no va guanyar la subhasta convocada per l'associació Test-Achats, però un mes després va abaixar els seus preus per iniciativa pròpia. A la subhasta belga 46.000 van canviar de tarifa, i van aconseguir així una rebaixa total de 17 milions d'euros anuals, segons dades de la BEUC. Una curiositat d'aquest cas és que paral·lelament l'associació Ligue de Familles va convocar una altra subhasta i, "per tant, la competència va ser encara més elevada", explica Beltrà.

A França, un dels països amb més concentració de mercat, les compres col·lectives s'han reduït al sector del gas. També hi ha hagut subhastes a Dinamarca, Itàlia i el Regne Unit. En aquest últim país, la iniciativa, convocada per l'associació Which? va fer que 30.000 persones es canviessin a la tarifa guanyadora, presentada per Co-op energy. El Regne Unit és el mercat on operen més competidors, però els consumidors encara no reben els beneficis que haurien de rebre", diu Beltrà.