Empreses 01/12/2013

El racó del consumidor

i
Josep Maria Galí
2 min

Tota una vida

Tothom parla d'innovar. "Ens hem de reinventar", "El que vam aprendre en el passat no ens servirà en el futur", repeteixen els experts. L'altre dia, fent neteja del despatx, mentre llençava papers i papers, alguns de quan estava fent el doctorat, m'adonava de fins a quin punt el món actual és una trituradora de continguts obsolets. En el passat, amb quatre certeses més o menys integrades, es podia viure un munt d'anys, potser tota una vida (que per cert durava la meitat). Avui moltes vegades el coneixement expira abans de ser conegut i integrat, i la velocitat a la qual es genera és superior a la nostra capacitat d'assimilació.

Novetats

La innovació desencadena consum. El mercat, conscient de l'enorme ritme d'innovació tecnològica, es diverteix explorant i provant les innovacions dels fabricants. En la telefonia mòbil, una marca promet en la seva publicitat que si la contractes disposaràs d'un telèfon intel·ligent nou cada any. Una promesa que troba en el consumidor una bona acollida. En el camp de l'òptica, innovacions com les lents de contacte progressives, d'ús diari i reciclables donen als professionals un bon argument per vendre nous productes als seus clients.

Excuses?

En altres categories de producte, molt més madures, els fabricants ja no saben què inventar. He vist últimament en una botiga coixins antiàcars. Interessant. Hi aniré perquè m'ho expliquin. Pels carrers de Madrid veig anunciada una espècie de moto-tricicle de 37CV que promet 30 minuts més de son i oblidar-se dels problemes d'aparcament. No sé quina mena de promesa és aquesta. Estic segur que fracassarà, no té els avantatges d'una moto, ni les comoditats del cotxe. Els estudis mostren que el 90% de les innovacions fracassen abans d'un any. Però són un reclam per al client i una excusa per parlar-li.

stats