10/07/2016

Operacions sortida més tecnològiques

2 min

Aquest any els èxodes i les tornades de vacances amb centenars de milers de vehicles fent cua a les carreteres del país ens permetran imaginar més que mai com podrien ser les coses amb una aplicació generalitzada de la tecnologia als desplaçaments particulars. Amb els nous models de mobilitat sota demanda que la indústria de l’automoció comença a descobrir, potser no ens caldria tenir aparcada un 90% del temps, ocupant espai públic o privat, la segona despesa més important que fa una família després de l’habitatge, i encara menys traslladar-la massivament al lloc de vacances per tenir-la també immobilitzada durant un 90% del temps.

A més, aquest estiu a les carreteres catalanes hi haurà més cotxes elèctrics: durant el primer semestre d’any se n’han venut tants com durant tot el 2015. Per als seus propietaris serà la prova de foc, perquè probablement s’allunyaran per primer cop del seu punt habitual de recàrrega de la bateria i comprovaran com de crucial és que hi hagi una xarxa operativa de carregadors ràpids precisament en els llocs menys transitats. Però encara trigarem a veure els efectes dels 5,8 milions que la Generalitat acaba de destinar a subvencionar la instal·lació de 21.000 punts de recàrrega vinculats a vehicles en llars i empreses (diuen que ara n’hi ha 4.000), 360 estacions semiràpides en carrers i centres comercials (sobre els 42 actuals) i 81 carregadors ràpids (ara en són 19) en carreteres.

I l’altra tecnologia que potser vindrà al cap als conductors embussats és la dels cotxes autònoms, que semblen més a prop que mai. I això, malgrat el soroll que s’està fent a causa del primer accident mortal d’un cotxe Tesla equipat amb pilot automàtic, que l’empresa ha lamentat a la vegada que recordava que ningú fa tants escarafalls per les morts que provoquen els vehicles convencionals, amb una taxa mundial de mortalitat per quilòmetre recorregut que duplica la dels Tesla amb autopilot.

stats