CONSUM
ANDREA RODÉS

Una plataforma per intercanviar roba infantil

Dues mares de Sant Just Desvern han creat una web per intercanviar roba de nens, distribuïda en capses segons la talla i la temporada

Laia Malaret i Carmen Tamayo coincideixen que és massa car comprar roba nova per als seus fills / ARA Zoom

Laia Malaret i Carmen Tamayo es coneixen des de l'institut i han sigut mares gairebé al mateix temps. Malaret té 2 nens i Tamayo 3. Observant la rapidesa amb què creixien les seves criatures i l'elevada despesa que comportava haver de comprar roba nova cada poc temps, van començar a intercanviar-se roba entre altres pares de la seva colla de Sant Just. Així va néixer la idea de muntar Trastus, una plataforma online pensada perquè les famílies de tot el territori espanyol tinguin un espai on intercanviar la roba de segona mà dels seus fills.

"Als EUA ja existien webs similars que funcionaven molt bé i vam decidir muntar-ho aquí", diu Malaret, psicòloga social, de 34 anys. Després d'un any treballant en el desenvolupament informàtic de la plataforma, Trastus va veure finalment la llum al setembre. El model de negoci s'ajusta més al d'una comunitat online que al d'un comerç electrònic, ja que la roba és gratuïta. L'usuari només ha de pagar una tarifa plana per la gestió i l'enviament de la capsa, del qual s'ocupa Trastus a canvi de cobrar una comissió.

Els mateixos usuaris s'encarreguen d'omplir cada capsa amb les peces de roba que desitgin donar (fins a un màxim de 3 kg), sempre que siguin de la mateixa talla i temporada. Hi ha dues modalitats de capses diferents: l'estàndard (19,55 euros) i la certificada (24.95 euros). La primera implica que les capses són enviades porta a porta, d'usuari a usuari, sense que el seu contingut hagi estat registrat prèviament per Trastus. En els dos mesos que porten en funcionament, les certificades han tingut més bona resposta.

"En aquest país la cultura de segona mà encara no està gaire arrelada i a la gent li costa confiar en els desconeguts, però la crisi és un moment oportú per canviar això", explica Malaret. Entre el 2007 i el 2011, la despesa total en vestimenta a Espanya ha caigut un 19,4%, tot i que la reducció en roba infantil ha estat menor, del 16,6%, segons un estudi de l'escola de negocis EAE. Fins ara, Trastus ha aconseguit 900 usuaris registrats, principalment a Barcelona i a Madrid, i confia en el seu potencial de creixement. A l'Estat hi ha prop de 4 milions de mares amb fills menors de 12 anys i almenys un 30% de la població té intenció de comprar online , una xifra que anirà en augment, segons l'informe d'EAE.

Trastus compta amb un crèdit de 50.000 euros de l'ENISA (ministeri d'Indústria), 10.000 euros del premi Emprenedors XXI, així com les aportacions de 5.000 euros per part de cada soci (en total són 5). El següent pas és obrir una secció de venda de roba de segona mà, que adquiriran en consigna.