ALIMENTACIÓ
THE ECONOMIST

La pizza triomfa en plena crisi del ‘fast food’

La pizza triomfa    en plena crisi  del ‘fast food’ Zoom

El negoci del fast food ha viscut temps millors. El 2014 els beneficis anuals de McDonald’s van caure per primer cop en 12 anys. El menjar ràpid sembla que va perdent l’atractiu a mesura que els consumidors prenen més consciència de la seva salut. Potser es compren menys hamburgueses per emportar, però cada vegada volem més pizza, tant de restaurants independents com de cadenes o franquícies. Domino’s Pizza, per exemple, va veure com les seves vendes feien un salt del 14% l’últim trimestre del 2014 comparat amb l’any anterior. Les vendes fora dels Estats Units van créixer per 84è trimestre consecutiu. A què es deu aquesta popularitat creixent?

Durant molts anys, la pizza s’ha vist com una manera de menjar barat a Itàlia, on van començar a posar tomàquet sobre pa de coca en algun moment del segle XVIII. A principis del XX, els immigrants italians van popularitzar la pizza a Amèrica. La demanda es va multiplicar després de la Segona Guerra Mundial gràcies als soldats nord-americans que van tornar d’Itàlia acostumats al gust de la pizza.

Ara la pizza s’està aprofitant de la moda de menjar saludable. S’assumeix que una pizza, que porta ingredients frescos, sovint verdures, ha de ser més saludable que una hamburguesa. Però de fet, una pizza vegetariana de mida mitjana pot arribar a tenir fins a quatre vegades més calories que un Big Mac. El control de la despesa de les butxaques dels consumidors també l’ha beneficiat: fer-se portar una pizza a casa és més barat que sortir a menjar fora. I amb el temps, encara que l’economia creixi, com que les famílies continuen mesurant el que gasten, els restaurants de menjar per emportar han aconseguit conservar la seva popularitat.

Però l’ingredient secret que manté els consumidors enganxats a la pizza són els canvis i novetats en el menú. Les cadenes s’inventen constantment noves variacions del seu producte per mantenir l’interès i la fidelitat del consumidor, com ara pizza amb les vores farcides de bacon i formatge. Encara millor, aquestes pizzes són difícils de fer a casa. No hi ha cap dubte, lapizza representa una porció creixent del consum de menjar ràpid.