QUÍMICA
PAULA SOLANAS

La pintura del futur es posa amb pinzell i es treu... amb la mà

La companyia terrassenca TRP introdueix al mercat espanyol Plasti-Dip, que protegeix de l’aigua i l’electricitat i es pot treure

La pintura del futur es posa amb pinzell i es treu... amb la mà / IL·LUSTRACIÓ: I.V. / IMATGES: GETTY Zoom

Equivocar-te mentre pintes la porta del cotxe no sona tan terrible si el teu error es pot resoldre traient la pintura com si fos un adhesiu. L’empresa de Terrassa TRP (Technical Racing Products) és l’única que distribueix a Espanya Plasti-Dip, una pintura líquida que es converteix en una capa de goma quan s’aplica sobre la superfície que es vol revestir i que es pot retirar només estirant-la quan convingui.

“A banda de poder treure’s molt fàcilment, és un aïllant elèctric i de l’aigua, i aconsegueix un efecte antiderrapant”, explica el seu gerent, Álex Rubio. L’efecte final és similar al del vinil, que també s’aplica de manera habitual en el món de l’automoció, però en el cas del Plasti-Dip la pintura es pot treure més ràpidament.

TRP és una empresa dedicada al món del hobby, concretament els cotxes de ràdio control. La companyia buscava un producte que pogués protegir de l’electricitat algunes de les peces que fabriquen per a cotxes de competició a escala quan van fer la descoberta de la pintura. La sorpresa els va arribar ara fa cinc anys des dels Estats Units, on el Plasti-Dip es va idear com a substitut de l’aïllant elèctric que acostuma a revestir tot tipus de cables.

Aleshores només estava disponible en vermell i negre -els colors que indiquen si un cable és positiu o negatiu-, però la gamma ja s’ha ampliat per sobre de les 150 referències. A més, tot i que la pintura té un acabat mat, també s’hi poden afegir efectes i es pot comprar en format esprai o en pot.

Plasti-Dip s’ha associat ràpidament al món de l’automoció, però la companyia defensa que les seves aplicacions són il·limitades. “Des que vam començar-ne la distribució hem augmentat la nostra base de clients, ja que es pot utilitzar en la indústria i també en l’electrònica o la nàutica”, sosté Rubio. Per exemple, per revestir la coberta d’un vaixell o protegir les peces que formen una placa.

Avui, el Plasti-Dip ja suposa al voltant del 33% de la facturació de l’empresa, que es planteja repensar el negoci cap a aquest sector per treure més benefici del producte. “Ha sigut un salt evolutiu molt important per a nosaltres, sobretot a l’hora de donar més estabilitat a la facturació, perquè abans depeníem en gran mesura de l’estacionalitat del sector del cotxe de ràdio control, que és més actiu quan fa bon temps”, raona.

La companyia, que ja treballava amb oficines comercials a França i Alemanya, també espera que el fenomen del Plasti-Dip els permeti obrir-se portes en altres mercats estrangers. “De fet, ja hi havia moments durant l’etapa més intensa de la crisi en què al voltant del 80% de la nostra facturació venia de fora”, explica Rubio. Actualment, un 60% de les vendes de TRP provenen de fora d’Espanya.

Tot i així, TRP es vol centrar a promoure el producte al mercat estatal i espera que aviat es pugui trobar a botigues especialitzades i, fins i tot, grans superfícies comercials. Segons Rubio, aquesta experiència els ha empès a augmentar la despesa en recerca i innovació pel que fa a materials que els poden ajudar a diferenciar-se.

Els tres socis fundadors eren aficionats als cotxes de radiocontrol fins que van adonar-se que la seva afició es podia convertir en un negoci viable; van crear l’empresa l’any 2004. Durant el 2015 TPR va facturar un milió d’euros, però la companyia confia que l’impacte de la distribució del Plasti-Dip es reflectirà cada vegada més en el seu nivell de vendes.