ENTREVISTA
ELENA FREIXA

Ramon Escolà (Peta Zetas): "Som massa petits perquè ens copiïn les multinacionals"

Som massa petits perquè ens copiïn les multinacionals" Perfil / C. CALDERER Zoom

El Peta Zetas, "el caramel que peta", acumula 33 anys d'èxits sense que cap competidor hagi aconseguit fer-li ombra. Creat en una nau industrial a Rubí, manté intacte l'atractiu entre les llaminadures preferides dels nens, però ara també diversifica el seu ús cap a altres sectors com l'alta cuina. El seu creador, Ramon Escolà, explica que el secret de l'èxit són la singularitat i l'aposta pel mercat exterior, on va a parar el 90% del que produeix l'empresa, Zeta Espacial.

L'èxit del Peta Zetas és immune a les modes generacionals?

Jo sempre dic que tots els caramels, al final, són el mateix: una combinació de sucre, essència, colorants i molt màrqueting. Al Peta Zetas hi vam afegir una cosa única, una experiència -la de l'esclat a la boca gràcies a la combinació de gas amb una cobertura de sucre- que el converteix en un producte singular, a cavall de la llaminadura i la joguina. L'experiència agrada als nanos, i als no tan petits, perquè convida a compartir-la amb amics.

Com s'ha blindat de la competència?

D'entrada, som massa petits perquè a una multinacional li interessi posar-se a fabricar Peta Zetas i, en canvi, opten per comprar-nos-en si en necessiten. Alhora som massa grans perquè algú comenci de zero. Tot i això, de competència n'hi ha. Els xinesos, que tot ho copien, també en fan i el venen a meitat de preu però no és el mateix producte. Nosaltres hem arribat a vendre a la Xina a granel i ells el rebaixen amb pols de sucre o farina d'arròs i fan un embalatge més barat per poder abaixar preus, una estratègia que no és la nostra.

Últimament el seu ús s'ha estès a productes com gelats o còctels.

Sí, la diversificació és important i creixent. Per exemple, ara venem molt Peta Zetas a granel per a l'alta cuina, a restaurants de l'estil El Bulli, i ja fa anys que tenim multinacionals com Unilever o Nestlé que l'incorporen a productes com gelats, xocolata i iogurts.

¿Podem trobar el Peta Zetas a qualsevol racó del món?

Venem a 57 països, als principals mercats del món, tot i que no sempre mantenim el nom. Per exemple, una de les nostres fortaleses és el mercat dels Estats Units, on comptem amb una marca conegudíssima com Pop Rocks. Allà ens veuen com una marca de casa i això ens ha obert les portes de grans cadenes com Walmart o 7-Eleven. L'estratègia des d'un inici va ser prendre el món com a mercat. I això ens ajuda perquè l'època forta de vendes és l'hivern i, quan aquí tenim calor, ens centrem en l'hemisferi sud. A l'estiu, el gelat ens guanya i al setembre, és el temps fort de la xocolata.

Com s'ha notat la crisi els últims anys?

La marca ajuda a aguantar. Els importadors no volen acumular estocs i compren més al dia. Jo veig, però, que és temps d'oportunitats. Nosaltres mateixos estem explorant el mercat perquè tenim interès a adquirir alguna companyia distribuïdora que ens reforçarà quan les vendes remuntin.

PERFIL

Ramon Escolà és un dels inventors del Peta Zetas, un caramel revolucionari i amb pedigrícatalà. La societat Zeta Espacial va néixer el 1979 de la mà d'Escolà i Antonio Asensio, creador del grup Zeta (d'aquí ve el nom Peta Zetas). En dos anys, va començar a exportar a set països. Escolà, llicenciat a l'Institut Químic de Sarrià, va necessitar més d'un any de proves fins a tenir la fórmula. El procés és, a molt petita escala, "el mateix que el d'una bomba": gas a pressió atrapat en una cobertura rígida, en aquest cas de sucre. Té la seu i una fàbrica a Rubí, única en la producció del Peta Zetas. A Mèxic també hi fabrica altres llaminadures.