COMERÇ
NATÀLIA VILA

Els tres secrets d’un negoci amb un segle i mig d’història

La família Paloma fa més de 150 anys que té el seu negoci i ha sigut la impulsora de les ferreteries Cofac o les botigues d’electrodomèstics Milar

Els tres secrets d’un negoci amb un segle i mig d’història / CRISTINA CALDERER Zoom

“Si no t'adaptes als canvis, res”. Jan Paloma no va trigar ni dos minuts a deixar anar aquesta frase a l’inici de l’entrevista. Aquest botiguer de Terrassa i la seva germana Anna són la cinquena generació de propietaris de l’establiment Milar Paloma, amb més de 150 anys d’història. Saben perfectament què vol dir adaptar-se : la seva botiga ha sigut una ferreteria, una merceria, una botiga d’electrodomèstics i una de parament de la llar. També han venut regals i mobles de jardí, i ara comencen a vendre també online.

Als calaixos d’aquesta botiga, al centre de Terrassa, encara hi ha documents de fa dos segles: “Per a nosaltres el negoci forma part de la família. He buscat documents de tot i tenim pagaments d’impostos que daten del 1870, dels primers padrons; 23 pessetes, pagàvem -recorda Paloma-! Vam tirar enrere i creiem que devíem néixer el 1864, de la mà del meu rebesavi, com a ferreteria. Més endavant el meu besavi va veure que començava a haver-hi demanda de maquinària tèxtil i es va centrar en la ferreteria industrial. Això ens va permetre servir i facturar als grans industrials de Terrassa”, explica. La tercera generació dels Paloma, l’avi del Jan i l’Anna, va patir la crisi industrial. “Per sort van despuntar els primer electrodomèstics, les primeres neveres de gel, les estufes, i van decidir comercialitzar aquests productes; després el meu pare va introduir els electrodomèstics amb corrent”.

La cinquena generació, l’actual, també ha sabut esquivar els problemes: “Va esclatar la crisi, i la construcció va patir molt; a nosaltres ens va afectar molt a les vendes, i tot just ara comencem a recuperar-nos”. L’essència, però, l’han mantinguda. Continuen sent un negoci familiar: com han fet sempre, els homes de la família dirigeixen la part de ferreteria i electrodomèstics, i les dones, la de regals i parament de la llar; tot, però, va a parar al mateix calaix. “Has d’anar seguint les modes del que volen els clients: figures de Lladró? Doncs això. Mobles de jardí? Doncs a adaptar-se”, insisteix aquest comerciant.

A banda de la unió familiar i la capacitat d’adaptació, els Paloma defensen la cooperació entre comerciants del mateix sector. “El meu avi ho va tenir molt clar -explica el Jan-. Al principi feia reunions; es trobaven deu ferreters en un bar de Barcelona i els va convèncer perquè en comptes de comprar individualment s’unissin per poder fer comandes més grans i demanar descomptes, una cosa que ara ens sembla evident però que en aquell moment tenia molt de mèrit”. Aquesta unió va ser l’inici de la primera cooperativa de ferreteries d’Espanya, l’actual Cofac.

Més endavant, amb l’entrada al sector dels electrodomèstics, la quarta generació dels Paloma van seguir el mateix camí: “El meu pare va potenciar el tema dels electrodomèstics i també va veure que sent petits no s’arribaria gaire lluny, perquè no pots competir amb els grans; per això va fundar una central de compres que, en créixer, es va convertir en Milar”.

Actualment el seu negoci té divuit treballadors i factura tres milions d’euros. “Abans de la crisi havíem arribat als sis milions, el doble; però ara ja portem un parell d’anys molt bons en què estem remuntant”, admet Paloma. La sisena generació d’aquesta família encara és massa jove per pensar què vol ser quan serà gran, però la tradició tiba: “El meu fill gran ja parla de la botiga, però la veritat és que no ens ho hem ni plantejat; abans encara hem de seguir adaptant-nos 20 anys més”, diu Paloma.