SALUT
NATÀLIA VILA

El pare que no es va aturar fins a inventar el primer predictor d’epilèpsia

David Blánquez, inspirat per la malaltia de la seva filla, vol comercialitzar al juny el dispositiu

El pare que no es va aturar fins a inventar el primer predictor d’epilèpsia Zoom

D’ençà que als dos anys van detectar epilèpsia a la seva filla, David Blánquez -enginyer de professió- ha fet tot el possible per trobar la manera de fer la vida més fàcil a la Marina, que ara ja és una adolescent de 15 anys. En el seu cas, l’epilèpsia és resistent als fàrmacs, i això provoca que els brots -que es manifesten com a desmais sobtats- siguin del tot imprevisibles la resta de la seva vida. Almenys, fins ara.

Fa cinc anys Blánquez va tenir una idea i va proposar a un altre pare de l’escola de la seva filla, Salva Gutiérrez, associar-se per desenvolupar-la plegats. Després de dos anys de proves i assajos, el 2014 van constituir MJN Neuroserveis, una empresa per tirar endavant el seu prototip: un aparell que prediu els brots abans que passin i avisa el pacient. Un producte que, segons aquests emprenedors, podria acabar ajudant més de 700.000 afectats només a Espanya.

“Hem dissenyat un aparell que visualment s’assembla molt a un audiòfon”, explica Salva Gutiérrez, cofundador i director de finances de MJN, que afegeix: “Hem arribat a un acord amb Gaes, que fa un aparell a mida amb un sensor a l’interior de l’orella que ens permet fer un electrocardiograma al pacient, de la mateixa manera que en un hospital, però d’una manera no invasiva, discreta i portable”.

L’aparell està vinculat a una aplicació mòbil que registra l’activitat cerebal, detecta les alteracions i avisa amb un semàfor que canvia de color la possibilitat de patir un atac durant els pròxims minuts. L’equip, format també per Xavier Raurich, enginyer i director d’operacions, i Marina Rincón, la cap científica, encara ha de superar alguns assajos clínics però ja ha llançat una campanya d’ equity crowdfunding per trobar 600.000 euros de finançament. D’aquests, ja en té 450.000 de compromesos amb inversors de referència com Ship2B, CREAS y alguns family offices. Serà la segona volta que tanquen: l’any passat ja van aconseguir 100.000 euros entre familiars i amics. “La nostra inversió inicial va ser simplement la que requereix crear una societat limitada, 3.000 euros, però sobretot hi hem invertit temps, molt de temps”, explica Gutiérrez.

“Tenim previst sortir al mercat al juny de l’any que ve, per això ara estem concentrats a trobar acords comercials, fer un pla de màrqueting i tancar els assajos clínics, que es faran a la Clínica Corachan”, explica Gutiérrez. Les vendes es faran de manera directa, a través de l’ e-commerce, però també a través dels metges, que segons els seus creadors estan acollint molt bé el producte.

“La idea és vendre un miler d’unitats entre el juny i el desembre, arribar a 5.000 unitats venudes al final del 2019 i a partir d’aquí doblar la xifra cada any”, avança Gutiérrez a l’ARA. El preu del dispositiu estarà entre els 1.600 i els 1.800 euros, però l’equip ja està buscant la manera d’aconseguir eines per finançar-lo i ajudes per a famílies amb pocs recursos econòmics. El fet que l’aparell estigui vinculat a un programari i una aplicació de mòbil també permetrà els usuaris actualitzar-lo per millorar i afinar les seves prestacions. “Hi haurà una subscripció anual, que vorejarà els 120 euros a l’any, que donarà accés a totes les dades i més informes, més enllà del servei bàsic d’avís”, explica Gutiérrez.

Superat aquest escull, aquest grup d’amics convertits en empresaris ja mira més enllà: “Canviant els algoritmes l’aparell també podria predir l’ictus, l’esquizofrènia o els nivells d’angoixa”, assegura Gutiérrez.