TECNOLOGIA
ALBERT CADANET

Quan el moviment real es trasllada al món virtual

Mocap BCN compta amb un equip que capta i digitalitza el moviment d’actors perquè després pugui ser replicat en videojocs o espots publicitaris

Quan el moviment real es trasllada al món virtual / MOCAP BCN Zoom

El famós anunci de Sanex en què apareixen centenars de milers de persones simulant les cèl·lules de la pell movent-se a l’uníson es va gravar a Arenys de Mar. En un estudi d’uns 50 metres quadrats, tres actors enfundats en un vestit ajustat i amb desenes de sensors incorporats van reproduir aquests moviments, els quals es van enregistrar i digitalitzar. Posteriorment, aquestes animacions es van copiar i multiplicar per simular que una munió de gent es movia de manera perfectament coordinada. Qui es va encarregar d’aquesta tasca va ser Mocap BCN, una empresa que es dedica a capturar i digitalitzar els moviments de persones perquè aquests puguin ser replicats en videojocs, anuncis o escenes de cinema.

L’activitat inicial de la societat, però, és lleugerament diferent de l’actual. Els orígens de Mocap BCN es remunten a l’any 2007. Sergi Anglada, estudiant del CTTB (el Campus de Turisme, Hoteleria i Gastronomia) i aficionat a tot allò que té relació amb el món virtual, va descobrir un dia l’existència de Second Life gràcies a la televisió. Es tracta d’una plataforma virtual on cada usuari pot viure una segona vida controlant el seu propi avatar. Second Life no és pròpiament un joc, sinó un espai d’intercanvi de material virtual que crea la mateixa comunitat d’usuaris. Amb diners reals es poden comprar terrenys a la plataforma, automòbils pixelats i accessoris per als avatars. I entre tota aquesta munió d’ofertes, Sergi Anglada va començar a comercialitzar animacions per als personatges dels usuaris. Des de simples salutacions personalitzades fins a complexos balls eròtics, aquest emprenedor va començar a guanyar-se la vida generant contingut per a la plataforma Second Life amb una empresa que va batejar com a Vista Animations.

“Som una empresa bastant atípica -reconeix Anglada-. Vam començar a crear animacions amb software totalment gratuït i de forma totalment autodidacta, aprenent amb vídeos de YouTube i de manuals d’accés lliure”, explica. Quan el negoci de Vista Animations ja suposava una font estable d’ingressos, Anglada va decidir anar un pas més enllà: “O t’adaptes o tanques”, va pensar. Així, va decidir seguir creant animacions però de més qualitat.

L’any 2008 va invertir gairebé 40.000 euros en un vestit de captació de moviment i en unes instal·lacions amb la tecnologia i els equipaments necessaris per fer aquest salt.

Arran d’aquesta estratègia, Anglada va començar a endinsar-se en altres projectes més complexos. A banda del famós anunci de Sanex, els estudis de Mocap BCN han donat vida a personatges de videojocs de la Play Station i de la XBox (com ara Blues & Bullets) i ha comptat amb la presència d’alguna cara coneguda als seus estudis. Una d’elles és el central del FC Barcelona Gerard Piqué, que va ser gravat mentre xutava penals per a un videojoc català per a smartphones (Final Kick).

Tot i que el gruix més important de la facturació encara pertany a Vista Animations, el negoci de Mocap BCN segueix ocupant temps a Sergi Anglada i al seu equip. “Cada any es tanquen uns vuit o nou projectes, i cada un ens pot ocupar una o dues setmanes”, explica Anglada. L’empresa cobra 1.000 euros per cada dia que el client necessita l’estudi de Mollet del Vallès i, a banda, Mocap BCN carrega cinc euros per cada segon de gravació que es digitalitza i, posteriorment, es fa servir per a un anunci, videojoc o projecció.

Malgrat que l’empresa decideix no revelar les seves dades de facturació, sí que reconeix haver passat una mala època l’any 2012. Després d’un parell d’anys d’estancament, “el negoci de la realitat virtual torna a estar en auge”, apunta Sergi Anglada. El futur passa ara per continuar invertint i generar més valor afegit per tal de lluitar amb altres competidors. “Durant els últims anys estan apareixent equips més econòmics per capturar el moviment”, afirma Anglada. L’empresa se centra ara en la captura facial o la del moviment dels dits de la mà.