AGRICULTURA
NATÀLIA VILA

La melmelada que ha revolucionat un negoci familiar

La família Blanch, pagesos de l’horta de Lleida, van diversificar el seu negoci agrícola destinant una part de la collita a fer conserves més rendibles

La melmelada que ha revolucionat un negoci familiar Zoom

Ja fa quatre generacions que la família Blanch es dedica al cultiu i la venda directa de fruites a l’horta de Lleida. Fa uns anys, però, que el sector els va començar a fer patir: “Fem un producte però nosaltres no podem marcar el preu de venda; el sector està cada vegada més malament i fa sis anys vam decidir destinar un 5% de la collita a fer conserves”. Una idea senzilla, però que els va revolucionar el negoci.

El Joan i la Rosa són matrimoni i junts elaboren artesanalment 1.000 unitats al dia de conserves de fruita, bàsicament melmelades i almívars. “Hi dediquem un mes i poc a l’any, i aconseguim unes 40.000 unitats anuals; no fem res més que el que s’ha fet tota la vida a casa nostra, melmelades, però vam decidir fer un petit obrador als baixos i fer-ne més”, explica el Joan, el propietari d’aquesta explotació. Diversificar el negoci els ha permès lluitar contra la baixa rendibilitat del sector agrícola dedicat a la fruita. Actualment ja tenen 40 referències de melmelades i conserves que distribueixen i venen directament al client a través d’internet, els proveïdors i a la seva petita botiga. “Amb un 5% del meu cultiu genero el 50% dels nostres ingressos”. Fruites Blanch factura uns 200.000 euros a l’any, dels quals la meitat provenen de les melmelades artesanes.

La rendibilitat d’aquest negoci els va portar a cuidar l’envàs, i buscar un disseny atractiu. “Jo era reticent, però al final el dissenyador va fer una proposta trencadora i el vam presentar un concurs; resulta que vam guanyar el primer premi, poc després vam guanyar-ne un altre a nivell estatal i internacional” . Això els va donar una repercussió que ni s’imaginaven: “Vam passar de servir a 30 botigues de Lleida a 150 per tot Catalunya!”, exclama aquest pagès. No teníem estructura comercial i cada setmana ens entraven un o dos clients”. Dos anys després venen a 410 botigues i fins i tot rebutgen clients. “Els que em truquen de l’estranger els dic que no; no és el nostre projecte, nosaltres som agricultors de fruita, fem un producte de proximitat i no vull pensar en contenidors, exportacions ni posar una fàbrica”, assegura Blanch, que conclou: “Preferim limitar les vendes i seguir amb el nostre model”.