ALIMENTACIÓ
PAULA SOLANAS

El remei contra les closques de pipes és una bossa feta de plàtans

Cinc alumnes del Sagrat Cor de Sarrià guanyen una competició europea amb un invent per recollir les clofolles

El remei contra  les closques de pipes és una bossa feta de plàtans / C. CALDERER Zoom

Patis d’escola, camps de futbol i parcs públics són algunes de les víctimes d’un gest massa habitual: menjar pipes i llençar-ne les closques al terra. Aquest comportament, que alguns municipis castiguen amb multes de 60 euros, ha inspirat cinc alumnes de batxillerat del Col·legi Sagrat Cor de Sarrià per crear Shellbag, una bossa biodegradable feta de pell de plàtan que vol acabar amb l’incivisme. El producte té un adhesiu de doble cara que permet enganxar-lo a les bosses de pipes i llençar-hi les closques sense embrutar el carrer.

Aquesta idea ja els ha permès guanyar el primer premi en la competició de miniempreses Junior Achievement, per davant de 250 alumnes d’arreu de l’Àsia i Europa. L’empresa va néixer dins les aules, arran d’un exercici de classe. “La millor manera perquè els alumnes portessin a la pràctica els coneixements que tractàvem era que ho visquessin ells mateixos”, explica Bea Lucaya, la professora d’economia de l’empresa que els ha guiat en el procés. De fet, el centre ja havia guanyat el certamen a Espanya en quatre ocasions.

Com moltes empreses joves, la idea de negoci va canviar de rumb. En la seva primera pluja de propostes els alumnes van pensar que Shellbag era un invent massa senzill. “Vam apostar per idees més tecnològiques, però era massa complicat i no ens en vam sortir”, admet la Inés, una de les integrants del grup. Així doncs, van retornar al disseny inicial, el van millorar i van engegar la producció. El finançament va sortir de les seves butxaques. Amb cinquanta euros per cap han pogut encarregar les bosses a la Xina, on les compren a un cost aproximat d’un cèntim d’euro.

En un principi volien vendre el producte a través de multinacionals del sector, que incorporessin les bosses dins els seus paquets de snacks. “Ens vam centrar molt en això, perquè volíem ser ambiciosos, i aviat vam veure que calia recular”, explica la Pía, una de les estudiants. La resposta de les empreses sempre era la mateixa: “Bona idea, la passarem al departament corresponent”. Els alumnes mai van rebre una trucada. En lloc de perdre la motivació, van idear un nou pla comercial. Van començar pel quiosc de la cantonada de l’escola i, a poc a poc, han acordat fer vendes en dipòsit amb comerços de la zona. Per cada bossa de pipes que venen, ells se’n queden una part. A més, també les distribueixen a les entrades i sortides del Camp Nou. Com a part del projecte, els beneficis els donaran a l’entitat social que ells escullin.

Els fundadors de Shellbag s’enfronten aquest any a la selectivitat i temen que hauran de deixar l’empresa en standby per centrar-se en els estudis. Però no els preocupa que algú els prengui la idea. Tenen entre 16 i 17 anys i ja han protegit el seu disseny amb una patent internacional.