ALIMENTACIÓ
JANA HOMS DONÉS

La canyeta del còctel ja no és un destorb

L’‘start-up’ Sorbos ha patentat una palla comestible per a begudes fredes amb l’objectiu de reduir els residus plàstics.

La canyeta del còctel ja no és un destorb / FERRAN FORNÉ Zoom

Gel, licor, trossos de fruita i una bona sacsejada. Un còctel elaborat amb productes naturals i de qualitat que el client sovint es beu amb una canyeta de plàstic. L’start-up catalana Sorbos ha inventat canyes comestibles amb gust de maduixa, llima i llimona per maridar combinats sense canviar-ne el gust ni el color. El cofundador de l’empresa, Víctor Sánchez, explica que el producte es pot utilitzar en qualsevol beguda freda, des d’orxates fins a copes: “Si et demanen un refresc amb gel i llimona, en comptes de posar una rodanxa de fruita pots servir el got amb una canyeta amb gust de llimona”. El sucre és l’ingredient base dels Sorbos, i això permet que l’article no caduqui fins als dos anys i que sigui apte per a adults i nens. La canya funciona correctament durant un mínim de vint minuts des que entra en contacte amb el líquid; passat aquest temps, pot trencar-se.

El preu d’una canyeta és de 12 cèntims. Si el client vol posar en un dels extrems el nom o el logo de la companyia amb tinta comestible, el preu pujaria fins als 18 cèntims. Actualment Sorbos fabrica un milió d’unitats al mes però ja està desenvolupant una nova màquina que li permetria quintuplicar la producció. A més de millorar la tecnologia, la companyia vol geolocalitzar els establiments que han escollit ser responsables amb el medi ambient i substituir les canyes de plàstic per les seves. Un altre pla de futur és llançar-ne de nous gustos de cara a l’estiu. “De moment estem experimentant amb canyella, gingebre i poma verda”, diu Sánchez, que afegeix que fins ara totes les inversions les han fet a partir de recursos propis per aconseguir que els socis s’impliquin i visquin el projecte.

“Jo no fabrico llaminadures: a part d’innovar en el sector de l’hostaleria, intento fer el món més sostenible”, assenyala l’empresari. Segons diu, als Estats Units es consumeixen 500 milions de canyes de plàstic al dia i aquest material constitueix el 90% de les deixalles flotants del planeta. Sánchez assegura que ha perdut negocis amb cadenes de supermercats perquè volien empaquetar les canyes amb plàstic transparent: “Per sort, en el món de la restauració tot el que no és sostenible o natural tendeix a desaparèixer”. Sánchez no revela la facturació de Sorbos, però assenyala entre els seus primers clients una cadena d’hotels i una de restauració.

El projecte de Sorbos va néixer fa tres anys. Llavors, Sánchez treballava com a brand ambassador per a una companyia de ginebra quan va tenir la idea. Juntament amb un amic pastisser, van desenvolupar un caramel per posar a dins de les copes i per sorpresa dels dos el producte va tenir molt bones reaccions. L’empresari explica que aquella mateixa nit va buscar per internet si algú havia inventat algun article semblant, i en veure que no, va decidir muntar l’empresa. La Universitat de Barcelona va oferir a Sorbos un enginyer alimentari i així és com Albert Montferrer va començar a treballar per descobrir la fórmula que posteriorment van patentar. Sánchez pondera així els esforços per tirar endavant l’ start-up : “Abans guanyava més diners però penso en la satisfacció que m’ha aportat crear un producte i crec que el canvi ha valgut la pena”.