ALIMENTACIÓ
PAULA SOLANAS

El te baix en sucre que li busca les pessigolles a Nestea

Kailani Ice Tea és una beguda amb menys de 50 calories creada per un emprenedor des de Barcelona que ja ven a restaurants com els de Tragaluz

El te baix en sucre que li busca les pessigolles a Nestea Zoom

Els refrescos ensucrats tenen les hores comptades. Primer va ser el Regne Unit i ara és Catalunya qui planteja que els pressupostos per al 2017 incloguin un impost a les begudes que contenen un alt contingut de sucre. Aquesta mesura no satisfà els interessos de les grans companyies del sector, però obre un nou nínxol de mercat que algunes empreses ja estan investigant per treure’n profit. La companyia catalana Kailani Ice Tea és la idea d’un anglès que vol buscar-li les pessigolles a gegants com Lipton i Nestea. Guy Morley treballava com a advocat en la indústria discogràfica de Londres quan va decidir deixar els litigis sobre drets d’autor i plagi de cançons per fer-se un lloc en l’ecosistema emprenedor de Barcelona.

“Havia estudiat filologia hispànica a la universitat, tinc amics aquí i em semblava el pla perfecte”, explica el londinenc. Va estudiar diversos mercats i va detectar que les begudes saludables eren un valor a l’alça. És així com va néixer Kailani Ice Tea, una beguda de te que s’escuda en dos missatges: té un baix contingut en sucre i menys de 50 calories. El refresc està fet amb aigua de fonts gallegues i no conté conservants. De moment, l’empresa només produeix dues línies de gustos, el te negre amb llimona i el te verd amb llima i gingebre, que distribueix a través del canal Horeca (hotels, restaurants i càtering) i algunes botigues d’alimentació gurmet. Entre d’altres, ja tenen com a clients grups de restauració de pes com Tragaluz, la cadena d’hamburgueseries Bacoa i restaurants com el Xiringuito Escribà a Barcelona. No obstant, també han aconseguit acords de distribució a Madrid, Màlaga, Mallorca i Eivissa.

Des del seu llançament a l’abril, l’empresa ha venut més de 55.000 ampolles, que s’adquireixen en un format semblant al d’una cerversa. La seva competència més evident són refrescos com Nestea i Lipton, que, segons Morley, no són tan transparents com volen fer creure. “Nestea té una versió light de la seva beguda, amb menys sucre, però que conté un edulcorant perjudicial per a la salut”, adverteix l’empresari, en referència a l’aspartam, una substància polèmica que apareix en la llista d’ingredients de refrescos baixos en sucre com la Coca-Cola Zero i la Pepsi Diet.

Amb l’objectiu de consolidar-se al mercat espanyol, Kailani va obrir fa unes setmanes una ronda de crowdfunding per recaptar 135.000 euros, que destinarà a augmentar el seu esforç comercial. A més, també vol incorporar nous gustos al seu catàleg, segurament de te verd, ja que per ara és el més popular. Fins ara,la companyia ja té compromès el 45% de la inversió i Morley confia que assolirà l’objectiu. L’empresari gestiona tot sol Kailani, però compta amb un assessor amb experiència en el sector de les begudes, del qual prefereix no dir el nom.

Més enllà, Morley mira al nord d’Europa i el Pròxim Orient com a mercats potencials. “Aquests últims són països on podem ser molt atractius, perquè no consumeixen alcohol, però busquen productes premium”, explica el londinenc. Tot i així, l’empresari encara veu lluny l’entrada al gran consum i confia en l’hostaleria per augmentar la visibilitat de la marca. “No ho estem promocionant, però els tes també estan molt bons barrejats amb rom blanc o negre”, bromeja Morley.