INDÚSTRIA

La Burbujita que va ensenyar a nedar a diverses generacions es reinventa

Tres socis compren el negoci d’Ology de material de natació i es proposen rellançar-lo amb nous productes

Elena Freixa
3 min
La Burbujita que va ensenyar a nedar a diverses generacions es reinventa

Diverses generacions de nens han après a nedar recorrent a la Burbujita, la marca comercial que dóna nom a un flotador esfèric que va lligat a l’esquena i que en el passat era reconeixible pel seu color fúcsia llampant. Pocs identificaven potser que la bombolleta sortia d’una fàbrica de Cornellà de Llobregat, de l’empresa Ology, un negoci familiar amb mig segle de tradició que acaba de canviar de mans. Tres socis han comprat la companyia al seu fundador, que es jubilava, i s’han proposat rellançar les vendes, que fa anys que van a la baixa assetjades per la competència, sovint procedent de la Xina, que ha inundat el mercat, explica Sergio de la Sotilla, un dels tres accionistes i director general de la companyia.

Ology vol fer créixer el negoci tradicional i expandir-se per altres àrees on veu potencial, sempre relacionades amb l’esport, però que l’ajudin a pal·liar la forta estacionalitat que tenen ara les vendes, precisament per l’enfocament a l’estiu i la piscina, explica el directiu. A banda de vendre flotadors i objectes de natació, Ology també s’encarrega d’equipament per a piscines (des dels elements que separen els carrils de les piscines fins als pòdiums de competicions). La diversificació que han engegat els nous propietaris mira cap al fitness com un nou segment per créixer, amb la incorporació d’una línia de peses i material per fer crossfit, ioga i tot tipus d’exercici de gimnàs.

També estan desenvolupant una línia tèxtil per a ciclisme, running i vestits de bany per a natació o waterpolo, explica el director de l’empresa: “Volem crear marca pròpia i enfocar-nos als clubs, poliesportius i hotels”. L’empresa es proposa jugar la carta de la personalització, que ja apliquen a altres elements com els gorros de bany, on serigrafien el logo o el nom d’equips o clubs.

La plantilla d’Ology està formada només per quatre persones i la producció és “molt artesanal”, explica l’empresari. Per exemple, per fabricar una bombolleta s’acoblen una a una totes les peces que es compren a proveïdors. Aquesta feina de formigueta implica mesos de fabricació a l’hivern per cobrir la demanda de l’estiu. En altres casos, com passarà amb la futura col·lecció tèxtil, la fabricació s’encarregarà a tercers. “La produirem 100% en tallers catalans perquè aquesta és la nostra aposta”, explica De la Sotilla. L’opció de competir a base de preu, afegeix, no està damunt la taula.

Els plans d’Ology passen per anar a poc a poc recuperant les vendes, que han anat baixant en els últims anys, i diferenciar-se “amb qualitat” de la competència xinesa. “Hem comprat l’empresa en un moment d’estabilitat, però agafada amb pinces”, reconeix l’empresari i accionista, que assegura que el negoci sobrevivia però que calia una empenta que els nous amos es proposen donar-li els pròxims mesos.

L’any passat la companyia va facturar mig milió d’euros i aquest exercici preveu un creixement del 30%, fins als 650.000 euros aproximadament. En els moments bons, la companyia facturava al voltant de dos milions d’euros, explica De la Sotilla.

El principal enfocament comercial d’Ology seran els clubs esportius. Un dels principals actius quan els nous propietaris van adquirir l’empresa, sosté el director, va ser precisament la seva cartera de clients. Molts són clubs tant privats com municipals, tot i que en aquest últim cas han patit les retallades dels últims anys en els pressupostos per adquirir o renovar equipaments, reconeix.

El canal del comerç minorista, però, està quasi mort. “Ja gairebé no en queden, d’establiments especialitzats en això, tot funciona a base de grans centrals de compres”, afegeix l’empresari. Per això, el que Ology vol atacar prioritàriament en els pròxims anys són els gimnasos que han proliferat per tot arreu, especialitzats en una o diverses modalitats d’exercicis.

La bombolleta segueix sent el producte supervendes de l’empresa, tot i que ara és blanca i blava i ja se’n fabriquen fundes estampades personalitzades. També es venen força altres elements de flotació per als cursets de natació. Catalunya és el primer mercat, tot i que també arriben comandes de la resta de l’Estat. L’exportació és minoritària, però Ology també hi vol apostar. De moment, serveix comandes per a Alemanya, Suïssa, Dinamarca i tots els mercats on “es pugui arribar en transport terrestre”, resumeix.

stats