PERFIL
Empreses 26/04/2015

El paper: tocat però no enfonsat

El Grup Raima sobreviu a internet i a les facilitats de les multinacionals i els establiments xinesos i pakistanesos per créixer a Barcelona

Jordi Planas
4 min
El paper:  tocat però  no enfonsat

EN PLENA ERA tecnològica i digital, Núria Raja, propietària de les quatre papereries que formen el Grup Raima, es resisteix a donar per mort el paper i, en contra de la sensació general, assegura que el seu ús no ha minvat a nivell particular i professional: “Es continua utilitzant molt en el sector de l’arquitectura i el disseny gràfic, i també en el de les manualitats”, diu Raja, directora general d’una companyia que comercialitza 2.500 referències de paper i més de 40.000 articles d’escriptura, enquadernació, carpeteria i altres productes complementaris.

La història del Grup Raima té el seu origen el 1979, quan l’empresària va crear La Carpeta, una papereria convencional ubicada al carrer Comtal de Barcelona, al districte de Ciutat Vella, que des d’un primer moment va haver de fer front al creixement de grans distribuïdores com Abacus. “Sempre ens estem adaptant a les noves circumstàncies”, explica Raja, que el 1986 va decidir ampliar el negoci obrint al mateix carrer una nova botiga, de 1.000 m, que va ser pionera a oferir paper i altres productes específics als professionals de la ciutat (i rodalia). “Als anys 80 no hi havia a Barcelona papereries on, per exemple, no es venguessin llibres”, subratlla.

L’especialització va marcar el nou rumb de la companyia, que el 1995 va obrir un nou local -el segon de Raima i el tercer del grup- al costat del centre comercial L’Illa Diagonal. L’objectiu, segons Raja, era oferir un millor servei als professionals de la zona alta, que fins aleshores s’havien de desplaçar des dels seus llocs de treball a Ciutat Vella: “No podien trobar el paper que necessitaven a cap lloc més”, afirma la dirigent, que el 2000 va culminar l’expansió del grup amb l’adquisició de Konema, una botiga de 700 m situada a la rambla de Catalunya: “Tenia 25 anys de trajectòria i venia altres productes, però la vam transformar en una papereria”.

L’empresària, que fa 36 anys que està al capdavant de l’entitat, sempre s’ha posicionat a favor del petit i mitjà comerç, per això rebutja l’arribada de multinacionals. Segons diu, estan espatllant el model de negoci que hi ha a la ciutat, i adverteix l’administració que tanta permissivitat ha obligat a tancar petites empreses que “no només treballaven amb els diners i el benefici, sinó també amb el sentiment”.

PER A ELLA, la passivitat que mostra l’Ajuntament per frenar la desaparició d’empreses locals perjudica els ciutadans, que no tenen més remei que buscar una oportunitat a fora. “Em diuen que regular això és difícil. ¿Saben com costa aixecar una empresa?”, retreu Raja, que no entén per què l’administració incentiva la creació d’escoles de disseny si després no donen suport a talents com Jordi Labanda, que “va haver de marxar als Estats Units a fer-se un nom”.

Raja també critica que a Ciutat Vella s’estiguin obrint establiments xinesos i pakistanesos amb tanta freqüència. “N’hi ha un a cada cantonada”, reprova l’empresària, convençuda que aquesta falta de control no afavoreix la imatge de la ciutat. Per desmarcar-se’n, la companyia que dirigeix ofereix productes “innovadors i de qualitat”, com les noves llibretes Barcelona Paper, que han començat a comercialitzar fa pocs dies. “Estan elaborades amb paper reciclat de la ciutat, i segueixen procediments de proximitat o km 0”, detalla Raja, que dóna suport al projecte tot i el seu risc: “Hi ha més sensibilitat social i mediambiental a fora que aquí”.

LA COMPANYIA HA tirat endavant diverses iniciatives, però s’ha vist igualment afectada per la crisi: “Els clients primer mengen, després es vesteixen i, finalment, si encara tenen diners, vénen a comprar”, comenta l’empresària, que nega que els seus productes siguin cars. Segons diu, aquesta percepció no és certa i creu que si s’ha estès és perquè tenen un bon posicionament en el mercat.

D’altra banda, l’empresària mai ha volgut fer ofertes agressives, una estratègia de venda que refusa. “Les empreses que rebaixen els preus no són honestes amb el client”, garanteix. En canvi, sí que liquida els estocs de fora de temporada amb un important descompte, una decisió que no considera en cap cas contradictòria amb l’anterior. “Això sí que beneficia el consumidor, que ja no trobarà el producte a un altre preu”, especifica Raja, que no descarta fabricar la seva pròpia marca en un futur: “Permetríem fer proves amb un article abans de comprar-lo”.

Per a La propietària del Grup Raima l’arribada d’internet no ha refredat l’atenció al client, sinó tot el contrari. “Hem notat que, abans de venir a comprar, s’informen i comparen preus pel mòbil”, sospira. Per això, actualment forma els 40 treballadors de la companyia amb coneixements que van més enllà del producte. “També han de saber com està el mercat”, detalla la dirigent, que fa un any i mig va obrir la botiga online amb l’objectiu d’oferir “la mateixa atenció personalitzada que un establiment físic”. De moment, ja l’ha dotat de telèfon mòbil, correu electrònic, xat i, fins i tot, servei de WhatsApp: “La ràtio d’obertura dels missatges que s’envien per aquesta aplicació és del 99,9% en menys d’un minut”.

stats