TECNOLOGIA
Empreses 31/03/2013

El nou nen prodigi de la xarxa

Nick D'Aloisio, de 17 anys, es fa milionari en vendre una aplicació a Yahoo! per 30 milions de dòlars

Jordi Sabaté
4 min
El nou nen prodigi de la xarxa

Si en alguna cosa s'assemblen el món del futbol i el de la tecnologia és que cada vegada són més els casos d'èxit que protagonitzen persones molt joves. És possible que aquí s'acabin les comparacions; ara bé, crida l'atenció com es multipliquen en el cas del futbol els fitxatges d'adolescents per part d'equips de primer nivell i com, en el món de la tecnologia, els inversors estan cada vegada més obsessionats a rastrejar la xarxa a la recerca de joves talents.

En tots dos camps la joventut és un valor en alça; en el primer perquè el jugador comença abans la seva carrera i pot aprofitar-la millor fins al seu límit d'edat, prop dels 35 anys. En el segon, la raó és que en un món tan nou com el de les noves tecnologies hi ha molts pocs professionals que tinguin una formació de base sòlida des dels seus primers anys.

Preadolescent

L'últim exemple d'èxit adolescent s'ha vist aquesta setmana a Anglaterra amb la compra que ha fet Yahoo! del servei Summly -una aplicació per a iPhone que resumeix textos llargs i notícies en pocs caràcters a la pantalla del mòbil -per 30 milions de dòlars. Les llargues lectures en petites pantalles són incòmodes i Summly les facilita donant un resum del text. Per a qui vulgui baixar-se'l al seu mòbil, la mala notícia és que arriba tard: en ser adquirit per Yahoo!, Summly ha estat retirat de l'App Store.

Tot sembla normal en l'operació fins que se sap l'edat de Nick D'Aloisio, el fundador de l'empresa: disset anys. L'impacte és més gran si es té en compte que D'Aloisio va fundar Summly amb només quinze anys, quan estudiava al King's College School de Londres; Mark Zuckerberg tenia vint anys quan va llançar Facebook. Hi ha diverses dades que expliquen aquest fet: va ser un nen precoç que amb nou anys muntava pel·lícules amb un ordinador i el programa Final Cut Pro, i als dotze es va posar a crear les seves primeres aplicacions per a mòbil.

Un talent així no podia passar desapercebut i quan el març del 2011 va llançar la primera versió de Summly, llavors anomenada Trimit, Apple es va fixar en ella i la va destacar entre les més rellevants de l'App Store. Alhora, el milionari de Hong Kong Li Ka-Shing, famós perquè és un dels primers inversors a creure en Facebook -de la qual té un 0,8%- i per haver posat 50 milions en Spotify i 15 més a Siri Inc. -que acabaria comprant Apple-, va decidir posar 300.000 dòlars a Trimit.

Màrqueting ambiciós

Quan estava a punt de fer els 16, D'Aloisio va fer servir els diners del seu primer padrí per recollir les crítiques abocades pels usuaris sobre Trimit, redissenyar l'aplicació completament i rellançar-la amb el nom definitiu de Summly el desembre del 2011. El redisseny va rebre molts elogis de la crítica, però no així dels usuaris, i al cap d'un any Summly va haver d'afrontar problemes de solvència.

El jove va escriure aleshores diversos articles en mitjans de referència en què raonava per què el sistema de promoció d'aplicacions d'Apple no permetia subsistir a moltes empreses amb projectes interessants. Lògicament, l'autor va cridar l'atenció per la seva edat i la seva capacitat analítica. El novembre del 2012 D'Aloisio va aconseguir mobilitzar un grup important d'inversors liderat pel mateix Li Ka-Shing, els actors Ashton Kutcher i Stephen Fry i l'artista Yoko Ono, que van injectar un milió de dòlars a Summly. No obstant això, els diners no anaven ara destinats a millorar el programa, sinó a explotar el talent comunicatiu del jove.

Fer el 'pelotazo'

Es va dissenyar un pla de màrqueting i relacions públiques molt ambiciós, amb entrevistes a les principals cadenes televisives i vídeos virals en què D'Aloisio explicava com funcionava Summly. Si es repassen els vídeos de presentació a internet, sorprèn la maduresa d'aquest jove, la capacitat que té per posar-se davant la càmera amb tota naturalitat, sense perdre el control de la seva imatge, i eclipsant un actor de la talla de Fry: D'Aloisio per fi tenia la promoció que Summly necessitava per tenir més usuaris i... ¿vendre's a un peix gros?

És molt possible que aquest objectiu se situés en l'horitzó de l'equip inversor; Li Ka-Shing té una llarga experiència en aquest tipus d'operacions, com la venda de Siri a Apple o de la sortida a borsa de Facebook, que li van proporcionar grans beneficis. A més, Summly no ha acabat de calar entre els usuaris; tot i la seva eficàcia, encaixaria més com a servei integrat dins d'un sistema operatiu, com Siri.

La compra de Yahoo!, doncs, sembla més estratègica que de rendiment econòmic, i s'emmarca en les promeses de la seva consellera delegada, Marisa Mayer, de fitxar nou talent per renovar la companyia. De moment, Summly ha portat un nou milionari digital amb grans a la cara.

Internet, Territori 'teenager

"En el futur veurem normals casos com el D'Aloisio o el meu", diu Pau Garcia-Milà, un altre empresari precoç. Cofundador d'Eye Os amb només 17 anys, Garcia-Milà és un exemple clar que el coneixement i les habilitats digitals estan en mans de gent cada vegada més jove. Segons l'emprenedor català, el cas Summly pot suposar "un gran impuls a altres joves que encara dubten si passar els seus projectes al camp professional".

Yahoo se centra en el mòbil

Des que Marisa Mayer va canviar Google per Yahoo, les notícies sobre l'empresa han millorat substancialment. Mayer li ha donat una orientació concreta i ha marcat noves normes, com prohibir el teletreball. En el camp estratègic, el seu pla d'acció apunta directament al mòbil, primer amb el redisseny de l'aplicació de Flickr i després amb les compres del servei de recomanacions Jibe i, ara, Summly.

stats