EMPRENEDORIA
FRANC MARÍN-CAMP
Barcelona / Milà

Un ‘networking’ d’idees i accents a les altures

Vueling reuneix a l’espai aeri un centenar d’emprenedors de Barcelona i Milà per atreure els passatgers ‘business’ del mercat italià

"Un sogno così non ritorni mai più ” (Un somni així no tornarà mai). Aquesta és l’opinió de la majoria dels participants al primer networking aeri de la història. Una experiència pionera organitzada per Vueling que va congregar 108 emprenedors italians i espanyols a 30.000 peus d’altura. La trobada, que va tenir lloc el 17 d’octubre, va comptar amb la col·laboració d’Assolombarda, l’associació d’emprenedors més gran d’Itàlia, que volia conèixer els secrets de Barcelona com a pol d’innovació del sud d’Europa. El seu president, Emiliano Novelli, no ocultava el seu gran interès per la capital catalana: “Barcelona està sortint de la crisi més de pressa que Milà i volem veure com s’ho ha fet”.

Poc abans 54 joves talents vinguts d’arreu de l’Estat van embarcar a l’aeroport del Prat amb destí a Milà. Hi havia una gran expectació entorn del repte que l’aerolínia els havia preparat al vol de tornada. “No sabem ben bé què hem vingut a fer”, confessaven molts. Es tractava d’una competició d’idees a bord d’un Airbus A320 en què els emprenedors van haver de desenvolupar un projecte totalment nou en les dues hores que dura el vol entre les ciutats.

El desig de Vueling de compartir aquesta experiència amb Milà entronca amb l’interès creixent de l’aerolínia pel mercat italià amb la implantació a Roma del seu segon hub. “Els nostres passatgers business representen el 40% de la quota del mercat espanyol; la idea és replicar aquest percentatge a Itàlia”, explica a l’ARA la cap de relacions institucionals del grup, Sílvia Estivill.

Un cop a Milà, als espanyols se’ls van unir 54 emprenedors més vinguts de diversos punts d’Itàlia per assistir a un esdeveniment d’emprenedoria celebrat al Palazzo della Regione Lombardia, seu d’Assolombarda. Entre els participants, d’una mitjana d’edat de 35 anys, hi havia perfils força diferents, gairebé sempre amb un component tecnològic. Amb tot, les sinergies entre els emprenedors dels dos països van ser poc fluïdes en aquell primer moment; l’organització, immersa entre el caos i l’elegància, s’expressava en mezzo americano i només utilitzava l’italià com a llengua vehicular.

Ja dins l’avió, però, les idees flotaven en l’aire. En grups de sis, els participants executaven plans de màrqueting en un dels vols més atrafegats que es recorden. A l’hora de concebre el projecte, els podien escollir entre diverses categories. I es va desfermar una autèntica cursa contra rellotge fins que l’avió va tocar sòl català.

L’endemà els participants van defensar els seus projectes al Mobile World Center de Barcelona. La proposta guanyadora va ser Moac, que, partint del gran nombre de passatgers que volen sols, proposava càpsules de cursos temàtics per aprendre durant els viatges. Els premiats van rebre 30 vols -cinc cadascun- amb la intenció que puguin reunir-se i dur a terme conjuntament la seva idea.