Empreses 05/01/2014

El 'netbook' ressuscita com a Chromebook

i
Albert Cuesta
2 min

Sorpresa en les vendes d'ordinadors als EUA. Dos dels tres models de portàtil més venuts a Amazon durant la campanya de Nadal han estat Chromebooks, els ordinadors lleugers de prestacions bàsiques basats en el sistema operatiu Chrome OS de Google. Un model el fabrica Acer i l'altre Samsung. Només en la tercera posició hi trobem un equip amb Windows, un Asus que es pot transformar en tauleta.

Tot i l'impuls de les tauletes, que han substituït l'ordinador en moltes llars com a dispositiu de navegació web, consum multimèdia i jocs, hi ha famílies que encara troben utilitat a un aparell amb teclat físic per escriure correus electrònics i participar en les xarxes socials.

Els Chromebooks resulten ideals: tenen un rendiment gràfic baix, poca memòria i tant les dades com les aplicacions s'emmagatzemen al núvol. A més, tenen un preu assequible: hi ha models de menys de 200 euros, un 30% més barats que el portàtil més econòmic amb Windows i en competència directa amb les tauletes genèriques, de manera que tornen a ocupar l'espai que havien deixat lliure els netbooks. També han cridat l'atenció dels compradors institucionals: empreses, organismes públics i escoles. Segons la firma NPD, gairebé el 10% del total d'ordinadors (sobretaula, portàtils i tauletes) venuts als EUA en aquest segment de mercat entre el gener i el novembre del 2013 van ser Chromebooks, quan l'any anterior només havien suposat un 0,2%.

Hi ha dues afectades per aquest nou èxit de Google: Apple i Microsoft. La primera, perquè s'han venut cinc Chromebooks per cada MacBook, que costa quatre o cinc vegades més. I la segona, perquè els portàtils amb Windows 8 i xip Intel no acaben de quallar: en un any han passat de ser el 43% de les vendes institucionals al 34%, mentre que aliats tradicionals de Microsoft com Lenovo, Dell i HP s'han posat a vendre Chromebooks.

stats