A FONS
A. RODÉS

"Els músics dependran més dels fans que de les empreses"

Àlex Solà, fundador de Bamboo, una consultora de tendències a internet, creu que el futur de la música digital obligarà les discogràfiques a canviar de model de negoci

Àlex Solà, creador de Bamboo Zoom

Internet permet l'aproximació dels músics als seus fans, sense necessitat d'intermediaris, i això obre un món d'oportunitats als artistes emergents. Així ho veu Àlex Solà, periodista i cofundador de Bamboo, un observatori de tendències a internet i les TIC. Per Solà, la interacció entre els músics i els seus seguidors anirà reduint cada cop més el paper de les discogràfiques, que necessiten canviar el seu model de negoci i començar a acceptar que la música "ja no és tant un producte com un servei", opina Solà.

"En el context actual, per a l'usuari té molt més valor poder accedir als continguts, a la cançó, que no pas ser-ne el propietari", aclareix Solà.

Davant de reptes com la pirateria, la tendència era cap a la consolidació dels sistemes de subscripció conductiu, el file sharing i la música lliure de drets de reproducció (DRM). Aquest és el model que ha seguit Apple, i que han imitat Amazon, Microsoft i altres empreses, recorda Solà. L'any 2011, per primer cop, les xifres de vendes de música al mercat online van superar les de suport físic. Pel que fa a internet com a plataforma de comunicació i promoció musical, Solà creu que el sector s'està transformant. El primer canvi va començar amb el declivi de Myspace, una xarxa social especialment dirigida als músics. "Ara els músics prefereixen les xarxes socials generalistes, com Facebook i Twitter, ja que permeten arribar a més seguidors", diu Solà. La irrupció de SoundCloud, un programari que permet l'emmagatzematge il·limitat de cançons al núvol, també ha transformat la manera d'escoltar i compartir música a la xarxa.

D'altra banda, YouTube, la popular plataforma per compartir i veure vídeos a través d'internet, s'està consolidant com un nou canal de difusió musical. Fa dos anys, YouTube va arribar a un acord amb Vevo, un canal de vídeo online , propietat de Sony Music, Universal i dues companyies discogràfiques més, per reproduir cançons i sindicar els continguts dels músics. "Vevo és com la nova MTV. Ha estat trampolí de moltíssims artistes, com Justin Bieber i Gotye", recorda.

Tot i així, un estudi sobre consum musical publicat per la consultora Nielsen afirma que avui dia el 54% dels adolescents (entre 13 i 17 anys) s'inclinen a comprar cançons per recomanació d'un amic. "Això revela la importància d'internet com a eina social", diu Solà. Als EUA, les plataformes de micromecenatge com Kickstarter han donat peu als primers casos de fanfunding , en què els fans s'organitzen per demanar als seus músics preferits un concert o un disc nou. "Els fans acabaran convertint-se en els productors", afirma Solà. L'èxit d'aquests projectes depèn principalment del fet que siguin realistes, així com de la capacitat d'organització i compromís del músic i els seus seguidors.

La pròxima transformació la veurem en el món 3.0, el de les aplicacions. "El cotxe et suggerirà música segons l'hora del dia o la teva localització", conclou Solà mig seriosament mig en broma.